måndag 4 juli 2022

The Long Way to a Small Angry Planet av Becky Chambers


Originaltitel: The Long Way to a Small Angry Planet
Sidor: 404 (Häftad)
Serie: Wayfarers (del 1)
"When Rosemary Harper joins the crew of the Wayfarer, she isn't expecting much. The ship, which has seen better days, offers her everything she could possibly want: a small, quiet spot to call home for a while, adventure in far-off corners of the galaxy, and distance from her troubled past. But Rosemary gets more than she bargained for with the Wayfarer. The crew is a mishmash of species and personalities, from Sissix, the friendly reptillian pilot, to Kizzy and Jenks, the constantly sparring engineers who keep the ship running. 
Life on board is chaotic, but more or less peaceful - exactly what Rosemary wants. Until the crew are offered the job of a lifetime: the chance to build a hyperspace tunnel to a distant planet. They'll earn enough money to live comfortably for years...if they survive the long trip through war-torn interstellar space without endangering any of the fragile alliances that keep the galaxy peaceful. But Rosemary isn't the only person on board with secrets to hide, and the crew will soon discover that space may be vast, but spaceships are very small indeed."

Det här är en bok jag har hört väldigt mycket gott om så det var lite nervöst att plocka upp den. Jag ville verkligen tycka om den lika mycket som alla andra!

Och jag tycker om den, även om det tar lite tid innan jag kommer in i den ordentligt. Det är ganska mycket förklaringar om karaktärernas olika arter och jag känner mig lite förvirrad ibland men det går bra. Jag får i alla fall koll på huvudkaraktärerna på skeppet och det känns som det viktigaste. Alla olika personligheter är också det som gör boken så härlig, jag lär känna dem och tycker om att följa med i deras vardag och på deras äventyr. Min favorit är helt klart Sissix!

Det är inte jättemycket action hela tiden men det finns ändå spänning, livet ombord på ett rymdskepp är så klart inte alltid tryggt. Trots en lite seg start så är jag fast efter ett tag och när slutet närmar sig är det sorgligt att skiljas från besättningen.

Jag är glad att jag äntligen läst den här omtalade boken och är sugen på att fortsätta med serien! Det känns som ett bra ställe att börja på om man inte är van att läsa science fiction. 

2 kommentarer:

  1. Den här har jag sneglat på i flera år men inte plockat upp. Har hört så mycket gott om den men känner mig ändå kluven! Kanske kommer jag prova den ändå. Verkar vara en annorlunda science fiction mot vad man är van att läsa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du skulle kunna gilla den! :) Det är så härliga karaktärer i den :)

      Radera