måndag 25 juli 2022

Det här kommer göra ont av Adam Kay

 

Originaltitel: This is Going to Hurt
Sidor: 243 (Pocket)
"På nätterna får man som AT-läkare ansvaret för samtliga patienter på sjukhuset. Man styr skutan på egen hand. En skuta som är helt enorm, och står i lågor, och som man inte fått några egentliga instruktioner om hur man seglar.

När Adam Kay som nybakad läkare tillträder sin AT-tjänst i London börjar ett minst sagt utmanade yrkesliv. 97-timmarsveckor, beslut på liv och död, en ständig ström av kroppsvätskor och sämre betalt än parkeringsmätaren utanför sjukhuset. Det här kommer att göra ont består av hans dagboksanteckningar, hisnande bakom-kulisserna-vittnesmål som får läsare att ömsom skratta, ömsom gråta. Här finns hysteriskt roliga reflektioner, märkliga patientfall, hjärtskärande öden och oroväckande många främmande föremål på fel ställen.

Boken är också ett nödrop inifrån ett krisande sjukvårdssystem, och en gripande skildring av ett läkarliv som en dag blir för mycket."

Det här kommer göra ont har varit en kompisläsning under juli och det har varit väldigt trevligt att ha någon att prata med samtidigt som jag läste. Vi har dessutom haft väldigt liknande tankar och känslor kring boken.

Adam Kay skriver om sin tid som läkare, från att han började till att han slutade. Det är dagboksanteckningar från arbetslivet vi får ta del av. Och det visar verkligen på vilket galet liv det är att jobba inom vården. Det är långa arbetspass, dåliga löner och en otrolig stress och press. 

Han blandar roliga anekdoter med sorgliga och tunga delar, mest i arbetslivet men man får även se hur privatlivet påverkas. Jag skulle inte rekommendera att man äter samtidigt som man läser, vissa detaljer kan lätt ta bort all matlust. 

Även om boken till stora delar är rolig så tycker jag det märks att författaren har skrivit den med mycket värme. Han har verkligen brytt sig om sina patienter och försökt göra sitt allra bästa även under de mest pressade situationer. 

Både jag och min läsvän tyckte den var riktigt bra.

6 kommentarer:

  1. Den här kan jag tänka mig vara intressant att läsa! Och tack för tipset om att inte äta samtidigt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha varsågod! En scen i boken är för alltid fastbränd i mitt minne 😅

      Radera
  2. Den väntar i hyllan. Känns som en bok jag borde läsa. Jag räknar med en del igenkänning - även om inte jag var ensam på huset som AT-läkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore väldigt intressant att höra dina åsikter om den!

      Radera
  3. Ja, det var Scylla igen. Jobbdatorn vill inte att jag ska ge mig till känna :)

    SvaraRadera