torsdag 7 juli 2022

Herrarna satte oss hit: om tvångsförflyttningarna i Sverige av Elin Anna Labba

 

Originaltitel: Herrarna satte oss hit: om tvångsförflyttningarna i Sverige
Sidor: 190 (Inbunden)
"För hundra år sedan inleddes tvångsförflyttningarna av renskötande samer i Sverige. Myndigheterna kallar lösningen för en dislokation, men på samiska föds ett eget ord; Bággojohtin, tvångsförflyttning. De första som tvingas iväg lämnar sina hem i tron att de ska få komma tillbaka.

Bakgrunden är att Norge har blivit en egen nation. Att människor flyttar över gränsen med renar är ett rött skynke för den norska staten som vill ha markerna för sina landsmän. 1919 kommer Sverige och Norge överens om att begränsa hur mycket ren som får flytta över gränsen och i och med det inleds tvångsförflyttningarna av ett stort antal renskötande familjer. Det blir också inledningen på ett mörkt kapitel i Sveriges historia."

Herrarna satte oss hit är en bok jag velat läsa sedan den kom ut så jag är väldigt glad att jag äntligen läste den. När jag väl hade börjat så kunde jag inte sluta, jag blev så berörd. 

Det är en väldigt vackert utformad bok som tar upp ett viktigt och tungt ämne. Den fyller ett stort hål i mina historiekunskaper. Även om jag är uppvuxen långt norrut så är det här inget vi läste om i skolan, jag hade ingen aning om hur samerna tvångsförflyttades eller varför det hände. Det känns helt galet att vi inte får lära oss något om det. 

Familjer skiljs åt, renar förloras under flyttningarna, traditioner tar slut. Det är upprörande läsning och mitt hjärta gör ont hela tiden. Blandat med berättelser från de som var med finns jojkar och foton på personerna det handlar om. 

Det här är en bok som borde läsas i skolan tillsammans med Stöld av Ann-Helén Laestadius. Har ni inte plockat upp den ännu så rekommenderar jag verkligen att ni gör det. 

4 kommentarer:

  1. så hemskt, nästan nutidshistoria, flera borde läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken måste jag bara läsa. Har den i boklistan.

      Radera
    2. Kan verkligen rekommendera den!

      Radera