tisdag 14 september 2021

Tisdagstrion - Kroppen

 

Dags för en ny tisdagstrio inne hos Ugglan & Boken. Veckans tema är kroppen! Jag har fått gräva lite i böckernas handling för att lyckas med den listan. Av de tre böcker har jag läst två och den tredje väntar i hyllan. 


Allt för min syster av Jodi Picoult handlar om Anna som är genetisk match till sin äldre syster som lider av leukemin. Det innebär att Anna får gå igenom operationer och transfusioner för att rädda sin syster. Men till slut får hon nog och vill ha rätten över sin egen kropp. Jag har inte läst den ännu men vill verkligen göra det snart. Har hört att den ska vara otroligt bra. 


Nio månader av Cia Sigesgård handlar om det som är många pars största lycka. En tid när så mycket förändras i kvinnans kropp. Men det här är ingen lycklig, trevlig historia. Det är en lite novell på 25 sidor som man kanske inte ska läsa om man är gravid.


Sändebudet av Yoko Tawada handlar om en framtid där de äldres kroppar är starka och friska medan de ungas är svaga och sjukliga. 

28 kommentarer:

  1. Nio månader har jag läst. Den var briljant. Och väldigt läskig. Allt för min syster har jag sett som film. Så tragisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas Sigesgård skriver mer snart! Det hon skrivit hittills har ju verkligen varit mörkt och bra :)

      Radera
  2. Sändebudet vill jag gärna läsa!

    SvaraRadera
  3. Inte mycket feelgood hos dig denna gång, verkar det som ... :-D

    SvaraRadera
  4. Allt för min syster låter riktigt intressant. Och sorglig ...

    SvaraRadera
  5. Sändebudet har jag läst. En märklig historia, men bra.

    SvaraRadera
  6. Picoult är så bra. något att diskutera. Sände budet gillade jag också. Nio månader kände jag inte till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Picoults bok vill jag verkligen läsa snart.

      Radera
  7. Känns som ganska tunga teman i din trio idag.

    SvaraRadera
  8. Spännande titlar, har inte läst nån av dem.
    Om jag skulle vara med i utmaningen och hitta böcker om kroppen i mina hyllor skulle det bli... Det andra ansiktet av Mari Jungstedt, Handen av Henning Mankell och Bakom din rygg av Sofie Saranbrant - tre deckare, alltså. :-)

    SvaraRadera
  9. Oj, spännande! Allt för min syster låter väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag också, hoppas på att hinna läsa den snart!

      Radera
  10. Tack för tipsen. Böckerna verkar intressanta. Har den första bland mina olästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka läsa den innan året är slut.

      Radera
  11. Sändebudet har jag ju läst, men inte de första två, som låter rätt otäcka - på var sitt sätt - båda två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nio månader är riktigt otäck! Den första verkar så sorglig.

      Radera
  12. Hoppas Cia skriver mer snart - hon passar oss som gillar läskigheter!

    SvaraRadera
  13. Har läst Allt för min syster. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera