onsdag 22 september 2021

Box av Camilla Läckberg & Henrik Fexeus

 

Originaltitel: Box
Längd: 20 h 41 min
Serie: Vincent & Mina (del 1)
Uppläsare: Eva Röse
"När en kvinna hittas död i en låda som genomborrats av svärd står polisen frågande: Rör det sig om ett urspårat trolleritrick eller ett extremt brutalt mord? Mina Dabiri är polisinspektör vid Stockholmspolisen och tar hjälp av Vincent Walder, mentalist och expert på kroppsspråk och magi. De gör kopplingar till ett tidigare fall, och inser att de jagar en hänsynslös seriemördare som måste stoppas innan offren blir fler. Men Minas och Vincents kantiga personligheter ställer till det. Båda bär dessutom på mörka hemligheter. Deras förflutna tycks höra samman med det som sker och tempot skruvas upp alltmer. De behöver ligga steget före mördaren, lära känna vansinnet för att kunna stoppa det."

Box är första delen i en planerad trilogi och jag är lite kluven till vad jag tycker om den. 

Själva mordmysteriet och allt som har med mentalister och trolleritrick att göra tycker jag är väldigt spännande och intressant. Dåtidshistorien som vi får små glimtar av ibland är också bra och lägger sakta men säkert ihop pusselbitar till det som händer i nutidsdelen.

Boken drar igång riktigt snabbt. Jag började lyssna på den när jag gick hem från jobbet och fick faktiskt ta ut hörlurarna en sväng när det första mordet blev lite väl detaljerat. Det är inte riktigt rumsrent efter det heller men resten av boken kunde jag lyssna på utan problem i alla fall. Så som sagt, själv mordhistorien tycker jag är riktigt spännande.

Det jag har problem med är allt relationsdrama som är runtomkring. Speciellt i Vincents liv. Han begår så korkade misstag och det är inte min grej helt enkelt. Jag gillar hans barn och han verkar vara en bra pappa. Förståelsen som växer fram mellan honom och Mina är också fin. Men det andra i hans liv med frun och exfrun, nä. 

Trots att det inte är en fullträff kommer jag antagligen att lyssna på bok två när den kommer. Det finns trots allt mycket som är intressant och om de kommande delarna också har med mentalism att göra så vill jag ta reda på hur det kommer fortsätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar