onsdag 10 oktober 2018

Binas historia av Maja Lunde


Originaltitel: Bienes historie
Sidor: 458 (Inbunden)
"England 1852: William blev aldrig någon framstående biolog. Nu föresätter han sig att bygga en helt ny sorts bikupa, som ska ge både honom och sonen ära och berömmelse.
USA 2007: Biodlaren George kämpar i motvind och hoppas att hans son ska bli gårdens räddning. Men runt omkring honom drabbas gårdarna av en mystisk bikollaps.
Kina 2098: Tao lever i en värld där bina har försvunnit och önskar mer än något annat att sonen ska få ett annat liv än hon själv. Då händer något som förändrar hennes liv för alltid. 
Tre historier som vävs in i varandra, om människans sårbarhet och en mycket speciell bikupa."
Jag har bara hört bra saker om den här boken, men har väl varit lite nervös inför att plocka upp den. Det fanns en oro i att den kanske skulle vara tung att läsa, att mycket skulle vara för invecklat och flyga över huvudet på mig. Jag vet inte varför jag har trott det, men det är en tanke som funnits där sedan jag köpte den.

Nu är jag väldigt glad att jag har läst den i alla fall, för den är inte svårläst på något vis. Det handlar om allvarliga saker och jag kommer nog uppskatta varje gång jag ser ett bi på ett helt annat sätt framöver, men den är inte tung eller svår att ta sig igenom. Det blev faktiskt helt tvärtom, jag sträckläste stora delar för den bjuder verkligen in till att bara läsa ett kapitel till hela tiden.

De tre olika huvudkaraktärerna fastnar jag för direkt. De lever i så skilda världar och tider men det finns ändå något hos dem alla som gör att jag börjar bry mig och vill veta mer om deras liv, deras framtid (vår framtid?). Lunde har verkligen lyckats göra dem levande och deras bekymmer tynger även mig när jag läser.

Efteråt var jag tvungen att googla på Colony Collapse Disorder, och när en bok får mig att vilja veta mer om saker, då är det en bra bok. Jag kommer garanterat att läsa hennes andra bok Blå också.

11 kommentarer:

  1. Tyckte också mycket om Binas historia, känns väldigt aktuell.

    SvaraRadera
  2. Visst var den braaaa!!! Håller med om att den inte var svår att ta sig igenom. Den är liksom lättläst i all sin svårhet eller vad man ska säga. Gillar hur hon får den att ändå kännas hoppfull.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den vae jättebra!! Så glad att jag äntligen läste den!

      Radera
  3. Den var väldigt bra, skönt att förväntningarna infriades :) Och det är så skrämmande när det får en riktig benämning sådär som man kan söka upp...

    SvaraRadera
  4. Oj, den kanske är läsvärd ändå! Jag har sett flera som har läst den, men den kändes inte så intressant. Nu får jag ju kanske ändra uppfattning :P

    SvaraRadera
  5. Nu blev jag nyfiken! Känner faktiskt inte till den här boken sedan tidigare. Däremot har jag läst många hyllningar av just Blå. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera den här! :)

      Radera
  6. Jag skall läsa den snart, den står fortfarande och väntar. Ett så viktigt ämne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen! Hoppas du kommer tycka om den!

      Radera