fredag 16 mars 2018

Olästa böcker del 2


14 kommentarer:

  1. Såg att du nämnde "Vingklippt ängel". Följande böcker äger jag: "Vingklippt ängel": 2 pocket och 1 inbunden. "Känn pulsen slå": 1 pocket och 1 inbunden. Samt dokumentärfilmen "Berny Blue". Jag är inte alls besatt :) Nej men jag har läst första boken 5-6 gånger....det var några år sedan nu....men hennes språk är helt fantastiskt! jag funderar på om jag ska läsa "Känn pulsen slå" snart igen, för att jag har läst den 1-2 gånger bara, haha.

    Såg att du nämnde "Scarlet"
    Jag har fortfarade inte läst Cress efter alla dessa år, gaaaah. Och på något sätt så vill jag ju fortsätta, men det har bara inte blivit av.


    Såg att du nämnde "Vad jag pratar om när jag pratar om löpning"
    Så jäkla bra bok! Första och förhoppningsvis ända boken jag markerar i den med en överstrykningspenna i 4 olika färger. Så att jag lättare kan hitta citaten som jag kan titta tillbaka till beroende på vilket ämne han skriver.

    Jag vill vara en mer springande människa, just nu är jag tillbaka till långsamheten, men jag tänker mycket på att jag vill tillbaka. Innan så brukade jag lösa det genom att omringa mig med tidningar om träning. Böcker inom Hälsa. Få in mindfulness/meditation i vardagen samt träning. Jag ser också till att delta i vårruset. Och ett lopp på 500 meter här i stan. Det skulle vara kul att gå ut på nånting mer, men det är något man får satsa på när man orkar. Också har man "all-gymkort" än så länge. I dagsläget har jag varit väldigt deppig och orkeslös - man är ju sjukskriven också- så man försöker tilltala sig att saker och ting är som de är. Vill jag inte träna idag så kan jag inte tvinga mig. Då kan jag alltid "planera in en exponering" en speciell dag istället när jag mår bättre.

    Jag har ju en skrivbok där jag skriver i princip allt jag gör på en dag. Från när jag vaknar, till jag ska sova. Då markerar jag i färg huruvida jag är social, motionerar, vilar, är kreativ, gör planerade grejer och så vidare. Det blir som en karläggning i hur jag mår och man ser även "vad man har för lite av" utifrån färgskalan liksom. Jag kom att tänka på det nu bara när vi kom till den här boken , haha :) men så funkar jag! xD *planerings-människa*

    Va duktig du är som rensar i hyllan! Jag har nyligen gett bort 6 böcker i utbyte mot andra! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gillar verkligen Bernys böcker då :D. Är de tunga att läsa? Alltså ämnesmässigt sett? Jag är som sagt lite rädd för att plocka upp den.

      Åh nu blev jag pepp på att läsa "Vad jag pratar om när jag pratar om löpning"! Låter väldigt lovande att du varit tvungen att markera massa i den :).
      Jag vill också tycka om att springa, men jag kommer som aldrig in i den rutinen ordentligt och hinner sluta. Sen har jag ju som du andra saker att jobba med också, utsätta mig för saker som är jobbiga osv. Så just nu försöker jag träna med en app hemma mina lediga dagar, sen ha en sak i månaden som jag ska utsätta mig för som är jobbig psykiskt :).

      Radera
  2. Jag visste inte att Charles Dickens hade skrivit fler julberättelser än den klassiska En Julsaga. Så nyfiken jag blir.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste inte jag heller innan jag köpte den boken! :)

      Radera
  3. Vilken trevlig och inspirerande video! Blev extra nyfiken på Murakami, Wolf och Koontz. Om du väljer bort rätt böcker har jag inte en susning om, starkt av dig att sålla bort två i alla
    fall: )

    Du nämnde Jurtjyrkogården, blev också skrämd för livet av den,trots att jag säkert var över femton år... : )

    Allt gott
    hälsar
    nicklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jurtjyrkogården är verkligen läskig, i alla fall i mitt minne :) Kanske borde se om den bara för att minska skräcken för den och våga läsa boken! :)

      Radera
  4. Mysig video! "Den fantastiska Gracie" är verkligen underbar och jag tror absolut att du också kommer att gilla den. :) "The Lunar Chronicles" är en av mina favoritserier så jag tycker absolut att du ska läsa/fortsätta läsa den.
    Och angående "En engelsman i Paris"... Jag läste den för några år sedan och blev besviken. Det var egentligen en helt okej bok men så här i efterhand gillade jag den inte. Så jag tycker du gör rätt i att inte lägga tid på den! Ha det bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Den fantastiska Gracie" har legat oläst alldeles för länge! Måste försöka få med den i någon TBR snart :). Vad skönt att höra att jag gör rätt som lägger undan "En engelsman i Paris"! Då ger jag vidare den utan dåligt samvete till någon som kan uppskatta den :) Trevlig helg och hoppas allt är bra med dig! :)

      Radera
  5. Härlig video! :) Det är alltid så kul att se vad andra har i sina bokhyllor. "Den fantastiska Gracie" har jag också, oläst, men nu blev jag sugen på att plocka upp den! Jag läste ju "Den hemliga trädgården" som vuxen också och tyckte mycket om den. Så den rekommenderar jag varmt. (Om jag inte redan har gjort det.) Det är i alla fall en riktigt fin utgåva du har! De andra böckerna verkar riktigt spännande. Tror inte heller du missar något med de två böckerna du tog bort. Nu kan du ju hitta två nya istället! :D Ha det så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir glad att du gillar den här serien med videos :D. Blir också sugen på boken om Gracie nu när jag sett den på nytt. Blir som en liten påminnelse för sig själv om alla underbara böcker som väntar när man drar fram dem och går igenom :). Hoppas du har en bra helg!

      Radera
  6. Så många bra böcker man alltid har på vänt alltså. Dina två som du "ratar" är jag lite nyfiken på, men smaken är ju så olika så det är svårt att säga om jag vill råda dig att behålla och läsa eller inte ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Det är inte så man är utan att läsa :).

      Radera
  7. Vingklippt ängel handlar ju om ett tungt ämne, men den är otroligt läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag absolut på! Måste våga ta tag i den snart.

      Radera