måndag 19 mars 2018

Offrens offer av Bo Svernström


Originaltitel: Offrens offer
Sidor: 474 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Albert Bonniers Förlag, tusen tack!
"När en bonde utanför Rimbo en tidig morgon går ut i sin lada finner han en naken man brutalt torterad och uppspikad på ladans vägg. På plats gör polisens tekniker en makaber upptäckt: mannen lever. Poliskommissarie Carl Edson sätts på fallet samtidigt som kvällstidningsreportern Alexandra Bengtsson blir den första att skriva om det i media.Ä 
Mannen visar sig vara kriminell och har många fiender. När fler brutala, till synes slumpmässiga mord bland kriminella begås, försöker polisen hitta ett mönster. Men det som tycks vara en trivial uppgörelse i den kriminella världen utvecklar sig till något helt annat. Carl Edson och Alexandra Bengtsson blir allt mer indragna i handlingens mitt – där inget längre är vad det inledningsvis tycktes vara."
Den här boken kom med en varning om att den skulle vara väldigt mörk och våldsam. Och det levde den verkligen upp till! Det är inget man ska läsa om man har svårt för olika sorters våld och hemskheter. Någon gång satt jag och läste samtidigt som jag åt och då fick jag lägga undan boken när den lyckades pricka in en del extra vidriga delar.

Men, ni känner ju mig, det här är inget som nödvändigtvis gör en bok dålig i mina ögon. Och det här är verkligen ingen dålig bok. Det är mer än bara våld, det ligger så mycket mer bakom allt och är faktiskt en historia som berör samtidigt som den är spännande. Exakt vad det är som gör att jag lyckas bli berörd trots att det är en blodig deckare känner jag att jag inte riktigt kan gå in på, det vore att avslöja för mycket.

Författaren har gjort ett väldigt bra jobb med handlingen, kan jag i alla fall säga. Trots att jag en bit in tror att han, underligt nog, gett mig lite för många bitar av pusslet för tidigt så blir jag förvånad och lurad flera gånger efter det. Och slutet var jag inte alls beredd på! Jag är imponerad över hur snyggt Svernström har byggt upp och skrivit ihop allt.

Letar du en ny, spännande deckare så kan jag verkligen rekommendera den här. Det är författarens debut och jag hoppas att han kommer skriva fler böcker!

6 kommentarer:

  1. Låter onekligen som mörk och våldsam. Jag är lite mesig och föredrar snällare böcker även om jag säkert går miste om många bra och spännande böcker som nästan alltid undviker deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju inte tycka om allt :). Jag har ju oftast svårt för de väldigt fluffiga berättelserna istället.

      Radera
  2. En tuff läsning antar jag men lite nyfiken på den blir jag.

    SvaraRadera
  3. En sjukt jävla bra & spännade deckare! LÄSTE ut den på 6 dagar på min semester!:) En riktigt bra författare som får en att bli överraskad när sanningen kommer fram vem som är mördaren!
    Önska att fortsättningen fanns!
    Men jag undrar va som hände med grannen som försvann, som bara disaper....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Den var verkligen spännande och jag hoppas författaren skriver mer! :)

      Radera