onsdag 9 november 2022

Kirke av Madeline Miller


Originaltitel: Circe
Sidor: 392 (Pocket)
"Kirke är den första häxan i litteraturen. En kvinna med mer makt än vad samhället ansåg lämpligt. Hon var gudinnan som förförde Odysseus med trollformler och förvandlade hans manskap till svin. Madeline Miller lyfter ut Kirke ur Odysséen och ger henne en egen bok - som blir något så ovanligt som en kvinnlig äventyrsberättelse. Det är en kraftfull och tidlös saga för vuxna, om en kvinnas kamp för överlevnad och frihet."

Kirke är en bok jag hört otroligt mycket gott om. Så det var väldigt spännande när den blev vald som min och Therese kompisläsning för oktober. 

I början är det lite förvirrande med väldigt många namn. Vissa känner jag igen från det jag tidigare läst om grekisk mytologi men inte alla. Men när jag väl kommer in i berättelsen är jag fast och förvirringen går över. Jag gillar verkligen att läsa om Kirke och följa hennes liv.

Hon är en så stark karaktär som jag hejar på. Det gör mig glad när hon hittar sätt att göra det bästa av de utmaningar hon ställs inför. Jag tycker om Millers skrivsätt, hon får verkligen Kirke att komma till liv på sidorna.

Nu är jag väldigt sugen på att plocka upp Sången om Akilles också.

4 kommentarer:

  1. Jag har fått tips om Kirke från flera håll. Nu när jag läser ditt inlägg känner jag att jag genast måste reservera den på biblioteket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du blev så intresserad av den! :D Hoppas du kommer tycka om den!

      Radera
  2. Den här väntar på mig i hyllan här hemma! Har varit lite nervös inför att plocka upp den, har ju hört så mycket gott om den. Men nu känner jag mig lite modigare! :p

    SvaraRadera