måndag 7 november 2022

En saga av Stephen King

 

Originaltitel: Fairy Tale
Sidor: 793 (Inbunden)
"Sjuttonårige Charlie Reade kommer till undsättning när hans granne, den buttre och hemlighetsfulle mr Bowditch, fallit och skadat sig illa. De blir vänner, men Charlie måste lova att hålla sig borta från det mystiska skjulet i trädgården. Vad är det som väntar på andra sidan skjulets tillbommade dörrar? Med hunden Radar vid sin sida ger sig Charlie ut på ett lika hisnande som skrämmande äventyr."

Jag har hört väldigt blandade åsikter om En saga, vissa älskar den, andra tycker inte alls om den. Så det var ganska nervöst att börja läsa. Det är ändå en tegelsten så det hade varit jobbigt att ta sig igenom den om jag inte fastnade.

Som tur är kan jag ansluta mig till de som gillar den. För mig är den här boken genomsyrad av kärleken till en hund. Och redan där har King vunnit. Vad kan jag sätta emot det liksom? När jag har ett elvaårigt litet monster här bredvid som är en förlängning av mitt eget hjärta. Det var så lätt att tänka sig in i Charlies situation vissa gånger på grund av det. Egentligen vill jag skriva mycket mer men jag kan inte göra det utan att spoila så jag låter bli.

Det är en kamp mellan gott och ont, ett otroligt äventyr där det händer så mycket och mitt i allt finns hela tiden hunden Radar, även när hon inte är med i scenen är kärleken till henne drivande. Jag njöt av varje lässtund. Det är verkligen en saga och den ger små blinkningar till andra sagor och jag tycker det höjde hela upplevelsen. Jag tycker om den, Radar är min hjälte och jag hade kunnat fortsätta läsa om deras äventyr i tusen sidor till.

4 kommentarer:

  1. Fin anmeldelse. Selv må jeg innrømme at jeg har lest veldig lite av Stephen King. Jeg har lest On Writing, men det er det. Med det sagt så har jeg veldig lyst til å lese denne boka, jeg syns den høres veldig interessant ut og jeg syns coveret er fantastisk. Fint at det var en god leseropplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. On Writing är ju också väldigt bra! :) En saga var väldigt läsvärd, hoppas du får tid att plocka upp den :)

      Radera
  2. Den låter ju jättefin på något sätt! :) Kan inte gå fel när det är en hund med i. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Blev så förvånad över att mycket kändes koncentrerat runt kärleken till en vovve :)

      Radera