onsdag 20 oktober 2021

Skampärlorna av Aline Lilja Gladh

 

Originaltitel: Skampärlorna
Sidor: 429 (Inbunden)
Serie: Örbyhusserien (del 3)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack!
"Örbyhus syfabrik står i brand. William Silvergran ser handfallet på när fabriken hans far grundat går upp i lågor. När polisens tekniker går in möts de av en obehaglig överraskning. I det som en gång varit fabriksägarens kontor hittas gamla mänskliga kvarlevor, gömda i ett lönnfack.

Familjen Silvergran sluter sig och är inte till någon större hjälp i utredningen. Och när den lokala polisen tycks mer upptagen av redlösa semesterfirare i den rådande värmeböljan än av upptäckten på syfabriken, kan kommissariens syster, Lo Karlberg, inte låta bli att på egen hand börja snoka i det mystiska fallet. 
Två parallella berättelser växer samtidigt fram. En ung kvinna i det förflutna söker efter något mer spännande än sitt inrutade liv på landet. Och i vår tid kämpar en annan ung kvinna för att ta sig ur ondskans grepp..."

För några år sedan läste jag de två första delarna i Örbyhusserien av Aline Lilja Gladh, Tändstickan och Änglaleken. Nu i oktober blev det äntligen dags för den tredje! 

Det här är en serie som varit väldigt intressant att hänga med i. Första boken var jag inte helt såld på, andra var riktigt bra och Skampärlorna är ännu bättre. Författaren lyckas väva ihop flera olika perspektiv och tidslinjer på ett snyggt sätt som leder fram till avslöjande efter avslöjande. Flera gånger tror jag att jag förstår vad som hänt bara för att efter några sidor inse att jag blivit lurad igen. Det är väldigt skickligt gjort.

Berättelsen är spännande och kapitlen korta vilket gör den till en perfekt sträckläsningsbok. Det känns inte som att man läser över 400 sidor. Att karaktärerna och deras känslor är välskrivna bevisas av att jag sitter och hoppas på ett lyckligt slut för en av dem som jag egentligen inte borde heja på så mycket som jag gör. 

Aline Lilja Gladhs författarskap har varit ett nöje att följa så här långt och jag ser med spänning fram emot fler böcker från henne!

2 kommentarer:

  1. Låter lovande! Jag köpte boken i fredags... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också kommer tycka om den! :)

      Radera