måndag 18 november 2019

Tändstickan av Aline Lilja Gladh


Originaltitel: Tändstickan
Sidor: 350 (Inbunden)
Serie: Örbyhusserien (del 1)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack! 
"Hur många gånger jag huggit in och slitit ut det böjda knivbladet ur hennes kropp vet jag inte, men jag är helt säker på att hon får precis vad hon förtjänar...
Ett barns kvarlevor flyter till ytan i stenbrottet utanför Örbyhus och skapar oroliga ringar på vattnet. Grundskolerektorn bryter ihop, gängledaren rustar för krig och på torget drar en främmande lyxbil blickarna till sig.
Konstnären Lo Karlberg blir gränslöst nyfiken på sanningshalten i bybornas skvaller samtidigt som någon otåligt iakttar dem alla...
En spänningsroman om relationer, ryktets makt, krockande världar och inre mörker."
Det här är en väldigt spännande inledning på en ny serie. Det finns många olika trådar att hålla koll på och lite funderar jag över hur sjutton författaren ska knyta ihop allt i slutet. Men det lyckas hon riktigt bra med. Det är en hel del saker jag förstår först när karaktärerna förstår dem och det är ju så det ska vara i en bra och spännande bok. Jag listar inte ut alla lösningar långt i förväg. Jag gillar även hur dåtiden vävs ihop med nutiden på ett skickligt sätt.

Men det är ändå något som skaver mellan mig och karaktärerna. Jag förstår inte alltid deras handlingar och val. Jag känner mig inte riktigt nära Lo, som är huvudkaraktären. Det känns som att jag får en bättre och mer naturlig bild av Conny, en karaktär som nog minst sagt kan kallas komplicerad.

Det här är som sagt första delen. Jag har andra, Änglaleken, hemma och kommer läsa den under december. Jag hoppas att jag kopplar bättre med Lo och resten av karaktärerna då för det är riktigt lockande handlingar.

6 kommentarer:

  1. Jag har första delen ska nog läsa den innan jag bestämmer mig för om jag ska införskaffa del 2

    SvaraRadera
  2. Å, jag gillade första delen och andra delen står på inköpslistan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas jag gillar karaktärerna bättre i andra! :) För själva berättelsen var det verkligen inte fel på, den var jättespännande.

      Radera
  3. Får se om jag lyckas kommentera nu. Jag har inte kunnat kommentera på blogspot bloggar av någon anledning.
    Jag blir nyfiken på boken men mest för att det är Örbyhus. Alltid lite lockande med böcker om platser var man tillbringat mycket tid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lyckades :D. Det håller jag med om! Tycker det äe jättekul att läsa böcker som utspelar sig i Kiruna till exempel eftersom jag växte upp där :)

      Radera