måndag 13 januari 2020

Vredens gudinnor av Katie Lowe


Originaltitel: The Furies
Sidor: 384 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Modernista, tusen tack! 
"För att glömma en ödesdiger bilolycka börjar Violet på Elm Hollow Academy, ett prestigefullt privatgymnasium för flickor.
Skolan ligger i ett område med otäcka historiska kopplingar till 1700-talets häxprocesser. Violet blir snart den fjärde medlemmen i en avancerad studiecirkel ledd av den karismatiske konstläraren Annabel. Även om Annabel påstår att hennes lektioner inte har något med gamla riter och ritualer att göra varnar hon eleverna för ämnet, och talar om det som mer än bara mytologi. Och Violet och hennes vänner börjar tro att de själva besitter magiska krafter.
Men när en av gruppens tidigare medlemmar - som har en kuslig likhet med Violet - hittas död på campus efter att ha varit spårlöst försvunnen sedan nio månader tillbaka, börjar Violet undra om hon kan lita på sina vänner, sina lärare eller ens på sig själv."
Det här blir ett lite annorlunda inlägg eftersom jag faktiskt inte avslutade boken. Jag fastnade verkligen inte och kände hur lusten att läsa försvann. Eftersom det här var ett överraskningsrecensionsexemplar som jag inte bett om eller tackat ja till bestämde jag mig för att lägga undan den. Så jag kan inte säga hur den är helt och hållet. Men för mig blev det för mycket av intensiva tonårstjejer, drickande och droger samtidigt som jag inte fastnade för berättelsen eller karaktärerna.

Egentligen gör jag det här inlägget mest för att få veta hur ni vill att jag ska göra med böcker jag inte läser ut. Det är sällan det händer, men ska jag göra inlägg om dem och skriva varför jag inte fortsatte? Eller inte uppmärksamma dem alls?

6 kommentarer:

  1. Hm, intressant fråga. Jag skulle nog uppskatta att få höra den "andra sidan", alltså de som inte läser ut en bok på grund av att man inte gillade den t.ex. Annars blir det lätt för mycket positiva recensioner, vilket kan bli lite ensidigt, för alla tycker ju inte om samma bok. Så jag personligen uppskattar alltid ett sånt här inlägg. Ens bokpreferenser är ju personliga, så det känns vettigt att få se och höra både positiva och negativa åsikter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då fortsätter jag göra sådana här inlägg vid oavslutade böcker! :)

      Radera
  2. Jag tycker att det är lika intressant att få veta varför någon slutade läsa en bok som att läsa själva recensionen! Dina anledningar till att inte läsa klart den här boken låter helt klart som anledningar till varför jag inte skulle vilja läsa den. Tack! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra för mig att veta! :) Då fortsätter jag skriva om böcker jag inte avslutar också :)

      Radera
  3. För mig får du gärna skriva om böcker som inte föll dig i smaken, det kan också vara intressant. Men bara om du själv vill och känner för det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer fortsätta göra det! :) Man kan ju inte gilla allt :)

      Radera