onsdag 10 juli 2019

En fransk curry: 100 steg från Bombay till Paris av Richard C. Morais


Originaltitel: The Hundred Foot-Journey
Sidor: 343 (Inbunden)
"En fransk curry är en hänförande fantasifull berättelse om en ung kock vars ovanliga förmågor leder honom från Bombays slum till Paris avenyer.
Kärleken till god mat får den stora familjen Haji att trotsa fattigdomen och starta restaurang i Bombays finare kvarter. Men alla ser inte välvilligt på deras klassresa och snart tvingar en tragedi dem att fly landet.
När de senare, i en fransk alpby, råkar öppna sin enkla indiska servering mittemot en prisad lyxrestaurang står katastrofen åter för dörren. Den unge Hassan Haji är en virtous i köket, men stjärnkocken Madame Mallory skyr inga medel för att driva bort familjen, något som dock visar sig bli Hassans biljett till Paris och hans chans att öppna en egen gourmetrestaurang."
Den här boken har stått oläst i mina hyllor i några år. Jag har tänkt läsa den flera gånger men så har annat lagt sig före. Men nu är den äntligen läst!

Egentligen är den lite bortkastad på mig. Jag kan inte uppskatta allt prat om mat, jag kan inte känna smakerna i munnen medan jag läser. Jag är helt enkelt inte tillräckligt intresserad av mat för att det ska nå ändå fram. Det flyger över huvudet på mig.

Däremot gillar jag själva berättelsen. Jag tycker om familjen Haji. Det är en härlig grupp med karaktärer och jag är glad att jag har fått följa med dem under både sorg och glädje. Ibland kändes det som att allt gick lite fort fram men det är så klart, det är många år som ska rymmas på under 400 sidor. Så det kanske inte är så konstigt. Men de gånger det saktar ner, då berättelsen stannar upp på olika ställen och låter saker hända innan den hastar vidare, då är det verkligen bra.

Den är lättläst och fångar mig med sin värme och kärlek. Speciellt familjekärlek. Det är fint att se hur de håller ihop även när allt verkar krascha. Nu ska jag försöka se filmen också! Är det någon av er som läst boken eller sett filmen? Vad tycker ni i så fall?

10 kommentarer:

  1. Har både läst boken och sett filmen. Tyckte väldigt mycket om boken, filmen följer såklart inte boken helt men den är trevlig och sevärd ändå, inte minst för att Helen Mirren är med.

    SvaraRadera
  2. Filmen var mycket bättre än boken i det här fallet. Tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer inte så ofta! Spännande, måste verkligen se den :)

      Radera
  3. Håller med Villa Freja, filmen är mycket bättre än boken :)

    SvaraRadera
  4. Jag är inte heller speciellt intresserad av mat, men just curry och indiskt skulle jag nog kunna uppslukas av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske den här är något för dig! :)

      Radera