onsdag 17 juli 2019

Allt det vackra är inte förstört av Danielle Younge-Ullman


Originaltitel: Everything Beautiful is Not Ruined
Sidor: 434 (Inbunden)
Ålder: Unga vuxna
"Som barn reste Ingrid över hela Europa tillsammans med sin mamma, operasångerskan Margot-Sophia. Men när den talangfulla sångerskan förstör sina stämband får karriären ett abrupt slut. I ett försök att gå vidare flyttar Ingrid och hennes mamma hem till Kanada igen, och skapar sig ett vanligt, normalt liv. Men minnet av det som gått förlorat är smärtsamt närvarande och Ingrid saknar musiken så att hon går sönder. 
Hon lovar sin mamma att hon ska delta i ett överlevnadsläger ute i Kanadas vildmark, för att bevisa att hon är mogen nog att på egen hand flytta till London för att plugga musik. Men allt är inte som det verkar och Ingrid måste räkna ut varför hon egentligen är på lägret, och den egentliga orsaken till att musiken försvann ur deras liv."
Den här boken har en kollega till mig tipsat om flera gånger! Hon har varit säker på att jag skulle tycka om den och dessutom flyga igenom den när jag väl började läsa. Och hon hade helt rätt. Jag tror inte ens hon visste exakt hur mycket jag skulle träffas av den.

Allt det vackra är inte förstört tar upp en hel del tunga ämnen. Ungdomarna som Ingrid lär känna på överlevnadslägret bär alla på jobbiga bagage och Ingrid själv har flera hemligheter med sig hemifrån. Jag vill inte skriva för mycket om exakt vad det är för det är allra bäst att uppleva själv under läsningen. Men vissa stycken träffade mig rätt i hjärtat och det var jag faktiskt inte helt beredd på.

Ingrid vill egentligen inte vara på lägret och när hon inser exakt hur hårt det kommer bli, plus att lägerledarna vill att alla ska prata om allt man bär på, så håller hon många gånger på att få rena panikattacker. Och jag känner dem på riktigt under huden när jag läser. Jag vet precis hur hon känner sig de gångerna och det är nästan lite läskigt att läsa om något som träffar så nära. Men jäklar vad bra det är. Hela boken. Så sorglig, frustrerande och samtidigt med stunder som är riktigt fina och fyllda av värme och kärlek. Ingrid har dessutom en ganska bitsk humor som jag uppskattar.

Jag är helt tagen faktiskt. Större delen av den sträckläste jag under en dag och det kändes tomt när den var utläst. Har ni inte läst den ännu så gör det!

8 kommentarer:

  1. Den vill jag läsa, ska skriva upp den. Fint omslag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att höra dina tankar om den sedan!

      Radera
  2. Roligt att den var så bra att hann och läsa så mycket på en dag! Så underbart när man hittar en sån bok. :D Nyfiken blir man ju! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa! Älskar när man bara fastnar och vill läsa hela tiden :D

      Radera
  3. Jag tyckte också mycket om denna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen jättebra! Hoppas hon skriver mer :)

      Radera