onsdag 19 juni 2019

Varje steg du tar av Lisa Jewell


Originaltitel: Watching You
Sidor: 343 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Printz Publishing, tusen tack! 
"Du återvänder hem efter fyra års arbete utomlands med en ny make som sällskap. Ni letar efter ett ställe att bo på, men tills vidare får din storebrors extrarum duga. Och så möter du plötsligt en av dina nya grannar. 
Han är rektor på den lokala högstadieskolan och dubbelt så gammal som du. Och han är oerhört snygg. Snart börjar du spionera på honom, och det som först var en harmlös förälskelse blir till ren besatthet. 
Men det du inte vet är att någon håller ögonen på dig också."
Min första bekantskap med Lisa Jewell var när jag lyssnade på boken Och sen var hon borta. Det var ingen hit direkt, jag fastnade inte alls och hade listat ut twisten väldigt tidigt i boken. Så jag var lite orolig att det skulle bli samma sak med Varje steg du tar. Jag hade inga höga förväntningar.

Men, det här gick mycket bättre! Jag kunde inte räkna ut allt redan i början och boken var en riktig bladvändare. Korta kapitel och händelserika sidor gav den ett riktigt bra driv vilket gjorde att jag läste ut den väldigt snabbt. Karaktärerna har jag faktiskt ganska svårt för. Det är bara huvudkaraktärens man och hennes bror som känns som riktigt vettiga människor. Men de är tyvärr inte med så mycket i berättelsen. Den enda som har en lite större roll som jag känner med är en tonårstjej. Hon och hennes mamma hade nog kunnat ha en egen intressant bok!

Det gör däremot ingenting att jag inte tycker om karaktärerna. Det är tillräckligt spännande för att det ska fungera i alla fall! Jag är verkligen positivt överraskad av den här lässtunden.

8 kommentarer:

  1. Dumt at karakterene ikke falt i smak, men bra at boka likevel var spennende og engasjerende. Jeg tror ikke dette er en bok jeg kommer til å prioritere selv siden jeg ikke leser så mye krim, men takk for tipset likevel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så länge själva berättelsen drar in en i alla fall kan man ogilla karaktärerna en del :)

      Radera
  2. Den verkar bra, tack för tipset :)

    SvaraRadera
  3. Har inte läst nåt av henne men skulle kanske prova. Den här verkar ändå värd att testa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore kul att höra vad du tycker om den! :)

      Radera