torsdag 20 juni 2019

The Dilemmas of a Book Nerd Tag


Jag blev taggad av Camilla att göra den här taggen, tack för det! :) 

Dilemma #1: Book Storage – How do you store and organize your books? 
Jag har mina lästa böcker för sig och olästa för sig. Dessutom har mina lästa pocketböcker en egen hylla. Sedan sorterar jag dem alfabetiskt efter författarens efternamn!

Dilemma #2: Tracking – How do you keep track of what you have read and what books you own? 
Det är väl bloggen då! Jag har ingen app eller så för det.

Dilemma #3: Borrow – Do you lend your books out? 
Ibland, men det är sällan. Jag brukar däremot ge vidare böcker jag inte vill ha kvar. Mamma har fått en hel del!

Dilemma #4: Buying – How do you buy or acquire your books? 
Jag har tur som får en del recensionsexemplar vilket jag är väldigt tacksam för. Men annars så köper jag de böcker jag vill ha. Är dålig på att låna från biblioteket men det händer ibland.

Dilemma #5: Comments – How do you respond to the “How do you read so much” comment or similar comments? 
Det första jag brukar säga när någon påpekar att jag läser mycket är att jag inte har någon tv. Det hjälper till faktiskt. Jag kan inte fastna vid den. Sedan är läsandet mitt stora intresse så då gör jag tid för det helt enkelt.

Dilemma #6: Next Book – How do you pick your next read? 
Jag gör TBR-högar för varje månad. Det är kul att plocka upp böckerna som ska läsas och det blir lättare för mig när jag har en liten hög att välja från istället för alla mina olästa böcker på en gång. Jag har över 200 olästa så det blir lite överväldigande. Sedan går recensionsexemplar alltid först.

Dilemma #7: Travel – How do you pick what book(s) you bring on vacation with you? 
Jag reser sällan men jag tar boken jag läser för tillfället och sedan det jag känner för, eller det recensionsexemplaret som står på tur.

Dilemma #8: Annotate – Do you write or highlight or mark up your books in any way? 
Jag skriver inte i mina böcker, men jag kan sätta notisflikar om jag hittar ställen jag vill komma ihåg.

Dilemma #9: New or Backlist – Which do you prefer, new releases or backlist books? 
Spelar faktiskt ingen roll! Jag gillar att läsa helt enkelt, vilket år boken kommer ut är inte så viktigt. Men det blir väl en del nya böcker tack vare recensionsexemplaren.

Dilemma #10: Sequels – Do you read books as they are released for wait for an entire series to be published before reading 1 book?
Det är olika! Jag har serier som jag läst allteftersom de kommer ut, som De sju systrarna. Sedan har jag till exempel Patrick Rothfuss trilogi, där har jag första boken oläst i hyllan och jag är lite tveksam till att läsa den innan han skriver vidare för det har dröjt så länge nu. Det känns bäst att vänta och se om den blir färdig någon gång!

7 kommentarer:

  1. Det här var en kul tag! Intressanta frågor också. Det är alltid roligt att läsa om hur andra läsare gör eller har det med sina böcker. Även om vi är många som älskar att läsa kan vi vara väldigt olika! Sånt tycker jag är kul. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och fast vi är så olika så är det en väldigt varm och välkomnande värld att komma in i :D Det är fint!

      Radera
    2. Det håller jag med dig om! Det är en väldigt fin och givande gemenskap bland alla bokälskare. :D

      Radera
  2. Kul tag! Den sparar jag för en regnig dag :)

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte hur folk orkar sortera sina böcker i alfabetisk ordning, tar ju jättelång tid, haha. Jag har noll tålamod till det, men önskar att jag kunde ha den ordning, lättare att hitta böcker då känns det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det tar lite tid! Och jag måste fixa det lite då och då allteftersom jag läser nya böcker som jag inte orkar sätta in på rätt ställe direkt :P

      Radera