onsdag 22 maj 2019

Händelser vid vatten av Kerstin Ekman


Originaltitel: Händelser vid vatten
Sidor: 590 (Pocket)
"I början av sjuttiotalet är Svartvattnet en tynande norrländsk by bland många andra. Då händer något. Ett dubbelmord långt ute i väglöst land. Det går arton år innan någon börjar ana sanningen om det som skett. Och då blir det lika farligt igen därute i myrlandet. Händelsen har blivit en mörk kraft med verkan in i många människors liv. 
Det är dessa människor Kerstin Ekmans roman handlar om, deras försök att rädda minne och sammanhang fast de bor i den skugga av glömska som ligger över landsbygdens byar och små samhällen. Men i lika hög grad är det en roman om ett landskap. Människan har farit illa fram med det. När de stora skogsbolagen drar sig tillbaka är det för alltid förändrat av hyggen, vägnät och grustäkter. Kvar är de namnlösa platserna i starrens rike, gungande våta tuvor och sorlande vatten under marken. Vattnet viskar och jämrar, isande klart eller sugande svart. I sommarens bleka nattljus tycks händelser och platser sväva och vandra, lika svårgripbara och tvetydiga som människors minnen och handlingar."
Det här har varit maj månads klassiker. En modern klassiker har jag sett den benämnas som, så jag räknar den till min utmaning! Jag har faktiskt aldrig läst något av Kerstin Ekman tidigare, men jag vet så klart att hon är väldigt uppskattad. Jag läste den här boken tillsammans med en tjej på Instagram, det var trevligt! Vi hade inte delat upp den på något vis utan läste i vår egen takt och pratade om den lite då och då. Underbart att få dela läsupplevelser med andra på det sättet!

Jag gillar Händelser vid vatten, det är en väldigt härlig stämning över hela boken. Det är lite som att man verkligen kan känna det norrländska ligga som ett täcke över allt när man läser. Samtidigt är det ju en mordhistoria. Två personer blir mördade mitt ute i ingenstans, och utredningen blir snabbt stillastående.

Berättelsen är verkligen bra och intressant. Men jag tycker det blev lite för många namn att hålla reda på och den hade kunnat vara snäppet kortare. Nu blev det väldigt mycket beskrivningar och saker som jag kände kunde ha hoppats över. Min pocketversion är verkligen en tegelsten med sina 590 sidor. Förutom det tycker jag om storyn och Ekmans skrivsätt.

8 kommentarer:

  1. Ibland är det bra om författaren har vett att sätta punkt i tid :)

    In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister/Först i begränsningen visar sig mästaren (Johann Wolfgang von Goethe)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i alla fall hade det hjälpt min läsning den här gången, men andra gillar det säkert :)

      Radera
  2. Jag vill minnas att det var just den långsamma takten och alla beskrivningar som gjorde stämning i boken vilket jag verkligen gillade. Det är väl lite det som gjort den till en klassiker. Men bara för det behöver du ju inte gilla det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att många gillar det! :) Men blev liiite för segt för mig ibland även om jag gillade berättelsen :)

      Radera
  3. Har läst en bok av henne, första i en serie. Likadant för mig, väldigt många namn att hålla reda på och mycket hopp fram och tillbaka. Men när jag väl kommit in i den tyckte jag mycket om den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också om den här även om det blev lite segt ibland :)

      Radera
  4. har påbörjat med inte riktigt gillat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var lite förvirrande i början!

      Radera