torsdag 18 februari 2016

The Official Quotable Doctor Who av Cavan Scott och Mark Wright


Som den Doctor Who-nörd jag är så var det här en väldigt självklar julklapp/present från mig själv till mig själv. Den är full av citat från alla år Doctor Who funnits, och det är ganska länge. Serien hade sitt 50-års jubileum för något år sedan.
Själv har jag inte sett alla avsnitt ur den äldre versionen, där är jag på doktor nummer...3 har jag för mig.

Men den nyare som började sändas 2005, den har jag sett flera gånger. Hur som helst, den här boken uppskattar jag verkligen. Det är ingen bok jag läser från pärm till pärm, därför blir det här ingen direkt recension. Utan bara ett litet inlägg fyllt med kärlek till den. Det spelar ingen roll att jag inte sett alla avsnitt citaten kommer ifrån, det är doktorn och det är underbart. Här finns något för alla tillfällen, det finns humor, det finns ord som träffar rätt i hjärtat och mycket mer.
"The way I see it, every life is a pile of good things and bad things. Hey. The good things don't always soften the bad things, but vice versa, the bad things don't necessarily spoil the good things or make them unimportant"   - The Doctor (Vincent and the Doctor)
"Books. People never really stop loving books. Fifty-first century. By now you've got holovids, direct-to-brain downloads, fiction mist. But you need the smell. The smell of books."  - The Doctor (Silence in the library)
"The Doctor: Never cared much for the word impregnable. Sounds a bit too much like unsinkable.
Harry: What's wrong with unsinkable?
The Doctor: Nothing, as the iceberg said to the Titanic..."    - (Robot)

Och så klart, mitt favoritcitat alla gånger, som jag antagligen kommer tatuera in på något vis någon gång:
"We're all stories in the end. Just make it a good one."  
Är du en Doctor Who-nörd är det här en perfekt bok för dig. Om du inte är det men känner någon som är det så är det en perfekt present!

8 kommentarer:

  1. åååhhh!!! Så avundsjuk!! Jag vill också ha den!! :D

    SvaraRadera
  2. Kul bok, har helt missat Doctor Who, men hört att den ska vara väldigt bra

    SvaraRadera
  3. Åh jag är avundsjuk, och quoten är ju magisk. Är så glad att äldsta sonen också älskar dr Who. Två säsonger har han plöjt igenom och han bara älskar det. Nu har jag bara yngsta sonen kvar att indoktrinera. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag blir så jäkla glad när jag lyckas få nån att kolla på serien och gilla den. Hoppas yngsta sonen också hakar på :D

      Radera
  4. Åh den måste jag skaffa!

    SvaraRadera