tisdag 21 juli 2015

Under den svarta manteln av Bo Strömberg


Originaltitel: Under den svarta manteln
Sidor: 332
Recensionsexemplar: Från författaren, tack!
"Halleluja ropade femårige Teodor Bengtsson från predikstolen av snö och ingen kunde ana att predikanten skulle utvecklas till mördare. Men snart kompletterades den barnsliga charmen med ett temperament som fick byborna att kalla honom för Dr. Jekyll and Mr. Hyde och allteftersom han växte upp hopades problemen ändå tills den mänskliga vulkanen Teodor fick ett utbrott vars följder blev katastrofala för både honom och andra.
Någon enkel förklaring till varför detta hände ges inte i Bo Strömbergs spännande, otäcka, idylliska, dramatiska och ofta mycket humoristiska berättelse. Men faktorer som en skräckfylld barndom, usla fosterföräldrar, spritmissbruk och genetiskt arv bidrog säkert alla till den personlighetsstörning som skapade sexmördaren Teodor."
Det här blir ett ganska kort och svårt inlägg att skriva. För jag och den här boken var inte alls överens med varandra. Det klickade aldrig på något sätt, med varken berättelsen eller karaktärerna, tyvärr.

Jag känner ingenting för Teodor, jag ogillar honom inte ens fast han borde vara en karaktär att verkligen ogilla. Det lyckas inte beröra mig så att jag bryr mig om vad som händer honom eller de andra. Det som jag fann mest intressant i det är att författaren utgått från ett verkligt människoöde när han skrev den, så mycket är skrivet med hjälp av dokumenterat material.

Med det säger jag inte att det är en dålig bok, bara det att jag var helt fel person för den.

4 kommentarer:

  1. Taggat dig i en taaaaag :) http://snowglitter.blogg.se/2015/july/har-du-last-tag.html

    SvaraRadera
  2. Känner inte till vare sig boken eller författaren, men det är naturligtvis så att det är lättare att få sina böcker utgivna oavsett kvalitet om man själv äger förlaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så. Men säger absolut inte att den var dålig, bara att jag var fel person för att kunna uppskatta den :)

      Radera