torsdag 23 juli 2015

Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart


Originaltitel: We were liars
Sidor: 258 (Inbunden)
"Sjuttonåriga Cadence Sinclair Eastmans berättelse tar sin början före den femtonde sommaren. Somrarna tillbringar den förmögna familjen Sinclair på sin privatägda ö utanför kusten vid Massachusetts. Cadence älskar tillvaron på ön och framförallt älskar hon Lögnarna, som familjen kallar den sammansvetsade kvartetten bestående av Cadence, hennes kusiner Johnny och Mirren och Gat. Gat, Cadences stora kärlek.
Den femtonde sommaren händer något. Något som hon absolut inte kan minnas och som ingen vill berätta för henne. Händelsen gör sig dock ständigt påmind i form av en fruktansvärt smärtsam, kronisk huvudvärk som hon måste medicineras för. Men vad var det egentligen som hände?
Läs den. Och om någon frågar hur den slutar, LJUG."
För ett tag sedan läste jag Den ökända historien om Frankie Landau-Banks, men skrev inget om den här på bloggen. Eftersom jag helt enkelt inte hade något att skriva, verkligen inget. Jag vet att den hyllas överallt men hos mig lämnade den inga spår alls.
Därför var jag väl lite orolig när jag började på Kanske är det allt du behöver veta, som också har hyllats överallt.

Men nu hade jag bättre tur! För den här boken älskade jag. Jäklar så bra den var! Jag läste ut den på en dag. Satt uppe till vid 1-2 på natten för att läsa klart den, det gick helt enkelt inte att lägga bort den innan jag fick veta vad som egentligen hänt.

Här fastnar jag för alla karaktärer, för vänskapen mellan Lögnarna, för Lockharts språk. Deras nästan drömliknande somrar på ön. Det är så levande beskrivet, och sedan när man inser att det finns någon hemlighet där, då slukas jag verkligen och kan som sagt inte lägga undan boken förrän sista sidan är läst.

Och ja, jag håller med beskrivningen på adlibris, läs den, och frågar någon hur den slutar så bara ljug. Eller mumla något ohörbart och stick boken i händerna på dem så de får läsa själv. Jag kan inte beskriva den mer utan att kanske råka avslöja för mycket.

Allt du behöver veta är att du borde läsa den om du inte redan gjort det.

14 kommentarer:

  1. Kul att vi tyckte så lika om de här. För jag älskade den här men läste ju inte ens klart om Frankie. Medan den bara var tråkig gick inte den här att släppa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med, Frankie var verkligen ingen höjdare!

      Radera
  2. Kul att du gillade den! Jag hade svårt att bestämma mig för vad jag tyckte om twisten, men efter att ha funderat ett tag har jag bestämt mig för att jag gillar den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så förvånad så jag kan inte annat än gilla det! :)

      Radera
  3. Fick hem denna i förra veckan och ska nog försöka klämma in den på läslistan i augusti :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att se vad du tycker :)

      Radera
  4. Har sneglat på den här boken ett bra tag...men nu är det klart! Jag ska läsa den! :D

    SvaraRadera
  5. Jag tyckte också jättemycket om den här boken!

    SvaraRadera
  6. Va roligt att du gillade den! Det verkar som den faller alla till smaken :)

    SvaraRadera
  7. Den var verkligen bra, E.Lockhart har blivit en av mina nya favoriter :) jag kan bra förstå att inte alla gillar Frankie, även om jag älskade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att många gillar Frankie också, men för mig var det inget tyvärr :)

      Radera