fredag 17 juli 2015

Time riders av Alex Scarrow


Originaltitel: Time riders
Sidor: 430 (Pocket)
Serie: Time riders (del 1)
"Liam O'Connor skulle ha dött till havs 1912. Maddy Carter skulle ha dött på ett flygplan 2010. Sal Vikram skulle ha dött i en eldsvåda 2026.
Men bara några ögonblick innan döden skulle inträffa dök någon upp på ett mystiskt sätt och sa: "Ta min hand...". Men Liam, Maddy och Sal blev inte räddade. De blev rekryterade av en byrå som ingen känner till och som bara har ett enda mål - att rätta till felaktig historia. För det går att resa i tiden, och det finns personer som vill färdas bakåt i tiden och förändra det förflutna.
Time riders finns för att skydda oss. För att hindra tidsresandet från att förstöra världen..."
Det här var ett spontanköp från min sida, jag såg del ett och två på jobbet och blev nyfiken helt enkelt. Innan dess hade jag aldrig hört talas om den här bokserien, men eftersom jag älskar Doctor Who som har så mycket tidsresande i sig kände jag att det kanske kunde vara något för mig.

Det var det också! För visst är tanken fascinerande, att resa i tiden? Så mycket man skulle kunna se. Men, så mycket man skulle kunna förstöra...tänk till exempel om någon reste tillbaka och gav Hitler tips om hur han skulle vinna andra världskriget? Hur skulle vår nutid se ut då?

I den här boken får man som läsare spänning och lite humor blandat alldeles lagom. Det är inga kärlekstrianglar som stör, i alla fall inte i denna första del. Jag hoppas och tror det håller i sig även i resten. Liam, Maddy och Sal är tre ungdomar som får en andra chans i sitt nya "jobb", en unik men inte ofarlig chans. Världen, och de olika tiderna som de kommer ifrån och som de besöker beskrivs väldigt levande, det blir trovärdigt och man slås av några "tänk om.." under läsningen.
Jag dras verkligen in i berättelsen, en gång när jag är säker på att något hemskt har hänt inser jag att jag sitter och behärskar mig för att inte bläddra framåt och se om det gick illa eller löste sig.

Den klassas som en tonårsbok och jag kan absolut rekommendera den om du letar något att ge till en lässugen kille eller tjej som vill ha mer spänning istället för kärlek. Och jag menar, tidsresor, hur kan man säga nej till det?
Men jag är ingen tonåring längre, så den passar bevisligen också bra till vuxna som vill ha lite mer lättläst spänning. Varför inte som omväxling från vuxenböcker eller som lätt sommarläsning?

4 kommentarer:

  1. Vad kul, har kikat på den men velat hit och dit varje gång. Men då ger jag den nog en chans nästa gång. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! :) Jag ser fram emot att fortsätta med nummer två om ett tag :)

      Radera
  2. Verkar spännande, skull nog passa både mig och barnen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut värd att ge ett försök! :)

      Radera