måndag 13 juli 2015

Sommarlov med Kulturkollo - #novell

Eftersom jag fortfarande är sjukling så passar jag på att hänga på ett av Kulturkollos sommarlovsinlägg. Dagens ord är #novell.

Jag har oftast ganska svårt för noveller. Jag vill alltid ha lite mer, lite djupare berättelser, lite längre. Den novellform som dock funkar för mig är skräcknoveller har jag upptäckt. Det är först de senaste två åren kanske, som jag märkt det.


Här är några av de novellsamlingar jag har i hyllan. Strax efter solnedgången, Vänd dig inte om, Stockholms undergång och Rovdjur. Riktigt bra allihopa!

Psst, och ett extra tips om du ska läsa skräcknoveller...



....se till att ha en fluffig kramgo kompis i närheten så blir det inte lika läskigt!

4 kommentarer:

  1. Ugglor, hundar och böcker... alla mina favoriter samtidigt! Men jag håller med skräck gör sig väldigt bra i novellformat faktiskt, bättre än de flesta andra genrer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör det! Andra noveller har jag jättesvårt att fastna för.

      Radera
  2. Jag tycker att vissa novellförfattare faktiskt kan förmedla en lika djup berättelse som en roman :) Men då ska de vara bra skickliga. Många äldre författare var bra på det.

    Skräck gör sig verkligen bra som noveller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte riktigt lyckats fastna för andra noveller än skräck, förstår inte varför!

      Radera