måndag 6 juli 2015

Gone girl av Gillian Flynn


Originaltitel: Gone girl
Sidor: 555 (Inbunden)
"Nick och Amy Dunne är paret som har allt. De är charmiga, smarta och framgångsrika. Efter några hektiska år i New York slår de sig ner i en liten småstad i Missouri. Men den nya tillvaron blir inte som de tänkt sig och snart avlöser grälen varandra. 
På morgonen till deras femte bröllopsdag är Amy plötsligt försvunnen. I parets villa finns tydliga spår av våldsam strid. Misstankarna faller snabbt på Nick, som bedyrar sin oskuld och gör vad han kan för att få polis och media på andra spår. Amys dagbok ger dock en bild av Nick som är allt annat än sympatisk. Men är han verkligen en mördare? Å andra sidan: Om han är oskyldig, var är Amy?"
Nu, äntligen, ungefär sist i världen, har jag också läst Gone girl! Denna bok som blivit så hypad, som så många nya böcker jämförs med när de ska beskrivas hur bra de är.

Jag började på den här lilla tegelstenen förra veckan och trots sin storlek tog det mig bara 2 dagar att läsa ut den (hade gått snabbare om jag varit ledig!), för jisses så bra den faktiskt var. Jag förstår hypen nu. Det var kört från första till sista sidan, jag ville bara läsa mer. Tidigare har jag läst Mörka platser av Flynn, och den gillade jag också. Men Gone Girl var några snäpp bättre.

Här dras jag in från första sidan och sedan är det ganska mycket som en bergochdalbana av känslor och misstankar hit och dit. Jag ska inte skriva för mycket om det för då kanske jag råkar avslöja något, och skulle det finnas någon som inte läst den än vore det synd att göra!

Vill man ha en bok som tar och vrider och vänder på allting, som lurar dig om och om igen och som du sedan sitter och skakar på i ren frustration (på ett bra sätt alltså!) då ska man verkligen läsa Gone girl. Den knockade mig helt och hållet, nu ser jag ännu mer fram emot att få läsa fler av Flynns böcker.

Ikväll kanske jag dessutom tar och ser filmen, det har jag väntat på att kunna göra!

26 kommentarer:

  1. Åhh, nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den här! När den var som mest hypad så blev jag intresserad av den, men har sen glömt bort den tills nu! Måste försöka införskaffa mig den. Och kul att du gillade boken :) /kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du blev påmind! Hoppas du kommer gilla den! :)

      Radera
  2. Vad roligt att du gillade den! :) Jag tyckte också att Gone Girl var riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Kul att du gillade boken vi skulle ha läst tillsammans. Jag läste aldrig den, såg bara filmen och kände då att det kändes trist att läsa boken då man redan visste hur allt hängde ihop plus att jag inte ens tyckte filmen var så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du skrev det på instagram har jag för mig, att du inte tänkte läsa den när du sett filmen så då hoppade jag på den :). Nu ska det bli intressant att se filmen!

      Radera
  4. Jag sträckläste Gone girl och älskade den! Tyvärr gillade jag inte filmen något vidare men det ska bli kul att se vad du tycker sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade inte heller filmen kan jag säga nu! Såg den igår kväll.

      Radera
  5. Håller ju precis på och läser denna och jag hoppas verkligen att den inte är så uppenbar som den verkar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lurade mig iaf; hoppas den lyckas med dig också :)

      Radera
  6. Jag gillade den också väldigt mycket.

    SvaraRadera
  7. Kul att du också gillade den :) har läst hennes två andra också, gillade dem inte lika skarpt men "Mörka platser" var ganska spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes tredje, Vassa föremål, har jag inte läst än men vill :)

      Radera
  8. Känner mig som en katt bland hermelinerna men jag får väl erkänna att jag inte gillade den. Tyckte inte heller om Dark Places så det är väl bara att inse att jag och Flynn inte finner varandra helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så kan det ju vara! Man passar inte med alla författare helt enkelt :)

      Radera
  9. Jag har inte vågat läsa den på grund av hypen, sen såg jag filmen. Nu önskar jag att jag läst boken!

    SvaraRadera
  10. Måste komma igång med läsandet igen, särskilt med Gone Girl!!!

    SvaraRadera
  11. Jag skulle gärna läst boken, innan jag såg filmen, men orken och tiden... Nu såg jag den iaf i en fullsatt salong med över 400 platser och det var en upplevelse det med. Så rätt nöjd är jag ändå ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha tur det! Jag såg den hemma igår kväll men fastnade inte alls för filmen.

      Radera
  12. Jag gillade också denna väldigt mycket. Flynns andra bok Mörka platser finns i min olästa hög men ännu har jag inte kommit mig för att läsa den. Filmen är jag lite ängslig att se dock, tror jag kommer se den bara för att! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer gilla filmen! Jag fastnade tyvärr inte alls för den.

      Radera