onsdag 23 december 2015

Själarnas bok av James Oswald


Originaltitel: The Book of Souls
Sidor: 366 (Inbunden)
Serie: Kommissarie McLean (del 2)
Recensionsexemplar: Från Modernista, tusen tack!
"Varje jul under tio år hittas en ung kvinnas kropp i Edinburgh. Mördarens tillvägagångssätt är identiskt från jul till jul: De döda kvinnornas placeras ut i olika vattendrag, nakna, noggrant rengjorda och med ett rakt snitt över halsen. Tio år, tio kvinnor. 
Det sista offret, Kirsty Summers, var den dåvarande kriminalassistenten Tony McLeans fästmö. Men detta år, 1999. begick julmördaren ett misstag; i källaren under ett antikvariat fann McLean den makabra tortyrkammaren där kvinnorna bragts om livet och kunde till sist sätta stopp för Donald Andersons blodiga framfart.
Tio år senare blir Anderson mördad i fängelset. Men när julen börjar närma sig hittas ännu ett kvinnolik och mordet bär julmördarens alla kännetecken. McLean är övertygad om att han har att göra med en copycat-mördare, men kan samtidigt inte värja sig för den oundvikliga frågan: satte han dit fel man?
Motvilligt måste McLean återvända till sitt livs mest plågsamma fall och försöka få klarhet i vad han missat tio år tidigare."
Jag insåg inte först att den här faktiskt utspelade sig runt jul, men det gjorde ju så att den passade december-läsningen ännu bättre.
Det är alltså del två i en serie, och jag har inte läst den första delen. Det gjorde mig lite orolig eftersom vissa serier verkligen tappar på att hoppa in i fel bok. Men här fungerade det ändå smidigt, de tillbakablickar jag får är fullt tillräckliga för att jag ska kunna ha koll på bakgrundshistorien och ändå njuta av den nuvarande berättelsen.

Sedan, att den utspelar i Skottland, det är alltid ett plus!

Det är en spännande deckare, när jag väl tagit upp boken för att börja läsa så går det fort och jag vill veta hur det ligger till. Är det en copycat eller har fel man blivit dömd, eller är det så att Anderson på något vis lurat dem och faktiskt inte är död? Vissa scener i boken gör verkligen så att jag tillsammans med McLean börjar ifrågasätta vad som är sant och inte.

Samtidigt som det till största delen är en klassisk deckare så finns där en liten, liten touch mot en övernaturlig känsla. Egentligen så fint inpusslad i själva historien att jag inte ens märker den förrän i slutet då den överraskade mig. Det var riktigt bra gjort!

Jag läser gärna mer av Oswald!

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte första boken var mycket bättre, men denna var ändå tillräckligt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får ta och läsa första någon gång! :)

      Radera
  2. Gillade första boken så jag ser fram emot att läsa denna också.

    SvaraRadera