onsdag 30 december 2015

My true love gave to me - Twelve winter romances


Originaltitel: My true love gave to me
Sidor: 335 (Inbunden)
"A collection of joyful festive stories that will keep you warm during the cold winter months. On the first day of Christmas, my true love gave to me ...This beautiful collection features twelve gorgeously romantic stories set during the festive period, by some of the most talented and exciting YA authors writing today. The stories are filled with the magic of first love and the magic of the holidays. This hardback edition features a ribbon marker and pink sprayed edges, and is the perfect gift. Includes: Ally Carter, Holly Black, Laini Taylor, Rainbow Rowell, Matt de la Pena, David Levithan, Stephanie Perkins, Kiersten White, Kelly Link, Jenny Han, Gayle Forman and Myra McEntire."
Det här har varit en väldigt mysig julläsning. Tolv härliga vinterberättelser om kärlek, och vilket brett spektrum av historier jag fått läsa! Allt från mer vardagliga till en del med fantasy-inslag. Vissa har jag gillat mer, alla mindre, men alla har varit en njutning att få ta del av. Jag tänkte ge en kort liten tanke om varje historia här:

Midnights av Rainbow Rowell - Den här älskade jag. Den var så fin och skör. Kände verkligen igen hennes skrivarstil från Eleanor & Park och vill bara läsa mer av henne! Den följer en tjej och en kille varje nyår några år, och hur de alltid försöker kyssa varandra på tolvslaget men det är alltid något som kommer mellan.

The lady and the fox av Kelly Link - Den här var jag lite förvirrad av, jag vet inte om jag var trött och läste slarvigt men jag blev förvirrad i slutet. Här finns det lite magi och kanske någon slags förbannelse inblandad. Den är väldigt bra skriven och följer också samma person under några jular.

Angels in the snow av Matt de la Pena - Handlar om en kille som sitter kattvakt under jul. Han har knappt någon mat i lägenheten och en snöstorm och dålig ekonomi hindrar honom från att ta sig ut och fylla på skåpen. Men när tjejen från lägenheten ovanför börjar låna duschen hos honom blir julen kanske inte så hemsk som han först trodde. En helt okej berättelse, men ingen av mina favoriter.

Polaris is where you'll find me av Jenny Han - En väldigt fin och lite rolig berättelse om en flicka som adopterats av tomten efter att han hittade henne i sin släde en julafton. Hon växer upp och känner sig väldigt annorlunda bland alla tomtens hjälpredor. Men en jul får hon följa med tomten när han delar ut alla julklappar och hon träffar en människokille som hon inte kan glömma.

It's a Yuletide mirale, Charlie Brown av Stephanie Perkins - En av favoriterna. En tjej behöver hjälp av en kille som jobbar med att sälja julgranar, hon behöver hans röst för ett projekt hon håller på med. Men eftersom hon är lite för blyg för att fråga slutar det med att hon köper en gran, han hjälper henne hem, ser det flyttkaos hon och mamman bor i och de spenderar en kväll med att städa upp och göra det mer hemtrevligt, och lära känna varandra. Det kanske inte låter speciellt men känslan i berättelsen är så levande och välskriven.

Your temporary Santa av David Levithan - En kille hoppar in som jultomte för att göra sin pojkväns lillasyster glad. Också en väldigt fin och välskriven berättelse, men inte en av favoriterna.

Krampuslauf av Holly Black - Den här är väldigt svår att förklara. Men den har verkligen inslag av övernaturliga saker. En väldigt speciell berättelse!

What the hell have you done, Sophie Roth? av Gayle Forman - Den här utspelar sig under en kväll, en tjej som börjat på en skola ute på landet och känner sig ganska vilsen träffar en kille som hon börjar prata med. Den var väldigt varm och bra, jag tror att jag borde läsa ännu mer av Forman!

Beer buckets and baby Jesus av Myra McEntire - Det här får jag erkänna är en jag inte minns sådär jättebra. Så det är väl naturligt att utnämna den till den novell jag gillade minst.

Welcome to Christmas, CA av Kiersten White - Den här gillade jag verkligen! Den handlar om en tjej som jobbar på en liten restaurang i det lilla samhället Christmas. Hon hatar det och vill bort så fort som möjligt efter skolan. Men så börjar en ny kock jobba och han verkar kunna veta precis vilken maträtt en person behöver för att må lite bättre. Kanske är Christmas inte ett så dåligt ställe att bo på ändå...

Star of Bethlehem av Ally Carter - En tjej på rymmen från något hamnar i Bethlehem hos en familj som tror att hon är någon annan. Bara sonen vet hur det ligger till och till slut kommer så klart sanningen ikapp henne när den hon rymmer från hittar henne. Den var helt okej, men ingen av favoriterna igen.

The girl who woke the Dreamer av Laini Taylor - Det här däremot är en favoriterna! Här slängs vi in i en berättelse med lite fantasyinslag och det är så bra! Neve bor ensam, men från första december till tjugofjärde kan de män som tycker om henne lämna adventsgåvor på hennes trappa och hon kan acceptera eller neka dem. Men den hon får en gåva av är ortens elaka präst som inte accepterar ett nej. Men..någon eller något annat lämnar också gåvor, mycket bättre gåvor och vakar över henne.

Så, mina favoriter blir The girl who woke the Dreamer, Midnights, It's a Yuletide miracle, Charlie Brown och Welcome to Christmas, CA.
De andra var också bra men inte riktigt lika! Men som sagt, hela boken har varit en njutning att ta sig an så här i jultider.

8 kommentarer:

  1. Det känns som om vi tyckte ganska lika om den här :) Min absoluta favorit i samlingen var nog Welcome to Christmas, CA. Så himla mysig och varm!

    SvaraRadera
  2. Vi gillade ungefär samma. Min favorit var Stephanie Perkins novell. Jag gillade även Matt La Penas... :)

    SvaraRadera
  3. Den här verkar riktigt mysig ju :)

    SvaraRadera
  4. Men vilken rolig bok! Den vill jag ha i nästa december. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så mysig som julläsning! Och utgåvan på bilden är grymt fint!

      Radera