tisdag 29 december 2015

Nådastöt av Louise Penny


Originaltitel: Dead Cold
Sidor: 413 (Inbunden)
Serie: Kommissarie Gamache (del 2) 
"Det är vinter i Three Pines och byn ligger under ett täcke av snö. Den årliga curlingturneringen är i full gång på den frusna sjön när en fasansfull upptäckt görs: mitt bland åskådarna på isen ligger en förkolnad kropp.
Det kunde vara det perfekta brottet. Ingen har sett mordet begås och inga ledtrådar eller motiv verkar finnas. Men när kommissarie Gamache börjar nysta i offrets förflutna framträder en livshistoria fylld av mörka hemligheter. Och medan de isande vindarna drar in över byn märker Gamache att han har egna fiender och är tvungen att ta reda på vem han egentligen kan lita på."
Det här är andra boken jag läser av Louise Penny, och jag läser dem ju i helt fel ordning. Men det fungerar bra ändå, det enda som händer i den här boken är att jag blir grymt nyfiken på första av alla små bitar ur den berättelsen som nämns här. Nu måste jag ju skaffa den också och läsa!

Jag älskar det här, det är verkligen en ordentlig pusseldeckare. Inget för blodigt eller hemskt, utan en som passar perfekt att läsa så här runt jul. Vinterlandskapet i boken gör den utmärkt kan jag lova!
Och dessutom en lagom spännande mordhistoria, där inget är vad det verkar och även om jag tror att jag fattat allt ganska snabbt så lurar författaren mig på villospår så skickligt att jag överger min teori (som faktiskt visade sig vara rätt till slut, men det kan jag ju inte skryta med eftersom jag hoppade på en annan sen..typiskt!)

Från de två böcker jag läst kan jag säga att jag verkligen gillar huvudpersonen Gamache också, även om jag antagligen uttalar hans namn otroligt fel när jag läser. Han verkar vara en varm och fin människa, och jag gillar verkligen hans kärleksfulla förhållande till sin fru. De två gör mig glad att läsa om när de förekommer tillsammans i böckerna.

 Det kommer absolut bli mer böcker av Louise Penny för mig i framtiden!

4 kommentarer:

  1. Alltså man vill ju fara till Three Pines typ, nu. Jag som inte är ett fan av deckare annars kan inte annat än älska denna serie. Jag har också flinat lite åt uttalningen av Gamache i mitt huvve. "Gama-cheee." HAH!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Det verkar så mysigt där (bortsett från morden då...) :). Haha så uttalar jag det också i skallen!

      Radera
  2. Jag hade ju hoppats hinna med denna i december, men det verkar inte blir så :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då har du fortfarande något att se fram emot! :)

      Radera