torsdag 17 december 2015

Jag var här av Gayle Forman


Originaltitel: I was here
Sidor: 238 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Modernista, tusen tack! 
"Cody blir först chockad och sedan förkrossad när hon får veta att hennes bästa vän Meg tagit livet sig, ensam på ett hotellrum. Cody kan inte fatta varför Meg skulle vilja dö. De pratade ju om allt. Varför hade hon inte sagt något? Men när Cody reser till Megs universitetsstad för att packa ihop hennes tillhörigheter upptäcker hon att det är mycket Meg inte har berättat. Om sina rumskamrater, människor av en sort som Cody aldrig skulle stött på i sin lilla håla till hemstad. Om Ben McAllister, killen med gitarren och flinet som krossat hennes hjärta.
Men allra mest choklad blir Cody när hon till sist lyckas öppna en krypterad fil på Megs dator, som visar att hon varit aktiv på en sajt som tycks vara kopplad till hennes död. Allt Cody trodde att hon visste om sin bästa vän sätts på spel."
 Jag har länge varit nyfiken på Gayle Formans böcker, jag har hört så mycket bra om dem på engelska booktube-kanaler. Så när Modernista skulle släppa den här var jag tvungen att be om ett recensionsexemplar och jag blev så glad när det dök upp!

Det här är en väldigt fin bok, trots det tunga ämnet det behandlar. Självmord är aldrig lätt att skriva om, men böcker om till exempel depression, om de där sjukdomarna som i högsta grad finns men kanske inte alltid syns, sådana böcker behövs. För att det ska sluta vara något fult, det är inte fult att må dåligt. Det är mänskligt och man ska inte behöva gå igenom det själv.

Jag tycker Forman skriver om det på ett respektfullt och bra sätt. Både när det gäller Cody som blir lämnad kvar, och de glimtar man får av Meg genom minnen och det som kommer fram när Cody börjar rota i det. Även hur det kan vara något man skäms för tas upp, hur det kan ge en negativ stämpel om man får diagnosen depression och hur långt man kan gå för att försöka dölja det, till och med för sin bästa vän.

Det är så många känslor som blandas i boken och det känns ärligt, naket och skört. Vilket gör den otroligt läsvärd.

4 kommentarer:

  1. Har hört så mycket gott om denna.

    SvaraRadera
  2. Läste hennes Om jag stannar men var inte så frälst. Denna är kanske bättre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något av henne tidigare så kan inte alls jämföra :)

      Radera