måndag 7 december 2015

Det slutna ögat av Belinda Bauer


Originaltitel: The Shut Eye
Sidor: 295 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Modernista, tusen tack!
"Fem fotavtryck är det enda som bevisar att fyraårige Daniel någonsin varit där. Och nu är det allt hans mamma har kvar. Varje dag vaktar hon de små avtrycken i cementen. Polerar dem så att de glänser. Glider allt närmare vansinnets gräns. 
När ett medium så erbjuder sig att hjälpa henne, tar hon chansen. Vem skulle inte ha gjort det? Kanske kan han tala om för henne vad som hänt hennes son...
Men är mannen verkligen den han utger sig för att vara?"
 Det här är den första boken jag läser av Bauer. Jag har för mig att jag försökte mig på hennes Ni älskar dem inte, men den fastnade jag inte riktigt för och kom alltså aldrig långt i. Jag måste ha lånat den av någon för det är ingen jag har hemma.

Den här däremot, den gillade jag verkligen! Det gick jättesnabbt att läsa eftersom den var så intressant. Jag hade inte väntat mig den släng av övernaturlighet den tog med mediala kunskaper och så vidare. Jag trodde verkligen det bara skulle beskrivas som bluff, men här får man fundera vad som faktiskt är på riktigt och inte. Det finns saker som inte går att bortförklara.

Kapitlen hoppar mellan Daniels mamma (Anna), poliskommissarie Marvel och en flicka som kidnappats. Sakta vävs deras liv ihop och ledtrådarna börjar samlas.  Det är en väldigt spännande berättelse att ta del av.

Annas sorg efter sin förlorade son och hur det håller på trasa sönder hennes äktenskap är också otroligt bra beskrivet. Det river verkligen i mig också av hennes smärta, det är omöjligt att inte beröras av den.

Nu känner jag att jag gladeligen ger Bauer fler chanser!

4 kommentarer:

  1. Ja, den var bra. Men jag gillade Livets och dödens villkor ännu mer! :)

    SvaraRadera
  2. Den här vill jag gärna läsa, jag har endast läst Livets och dödens villkor men fler ska det bli :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste ta och kolla upp Livets och dödens villkor :)

      Radera