tisdag 8 mars 2022

Tisdagstrion - Klubbar, föreningar eller (hemliga) sällskap

 

Dags för en ny tisdagstrio hos Ugglan & Boken. Veckans tema är klubbar, föreningar eller sällskap, möjligen hemliga! Först tänkte jag att det skulle bli svårt men sen vaknade hjärnan till och jag kom på tre böcker direkt. 


Björnstad av Fredrik Backman. En hockeyklubb passar väl i allra högsta grad in här. Björnstad är första delen i en trilogi som knäckt mig på det allra bästa sätt. Det är så många känslor. 


Det slutna sällskapet av Elisabeth Klehfoth läste jag för några år sedan. Jag gillade den verkligen. Den utspelar sig på en skola där huvudkaraktären, Charlie, blir inbjuden till ett hemligt sällskap. Samtidigt plågas hon av sin mammas försvinnande tio år tidigare.


Den hemliga historien av Donna Tartt utspelar sig också på en skola. Huvudkaraktären Richard tas upp i skolans innersta krets men efter ett tag går något väldigt fel.

16 kommentarer:

  1. Nya titlar för mig. De ser spännande ut alla tre. Tack för tips.

    SvaraRadera
  2. Björnstad har jag ju läst och den tyckte jag om. Den hemliga historien har jag också läst, men gillade inte alls.

    SvaraRadera
  3. de två första har jag inte läst. men Den hemliga historien har jag läst ungefär hälften av. sedan blev det stopp. likadant med Steglitsan

    SvaraRadera
  4. Björnstad och Den hemliga historien är två böcker som jag älskar.

    SvaraRadera
  5. Den hemliga historien måste jag läsa snart.

    SvaraRadera
  6. Elisabeth Klehfoths bok låter intressant. De två andra har jag läst.

    SvaraRadera
  7. Donna Tarts bok har jag läst. Väldigt spännande. Men inte de andra två.

    SvaraRadera
  8. Hemliga historien har jag funderat på om den tål omläsning, den var så väldigt mycket studenttid?

    SvaraRadera
  9. Björnstad hade jag också med. Den andra boken där lät intressant!

    SvaraRadera
  10. Jag har inte läst någon, lite osäker på den i mitten.

    SvaraRadera
  11. Det slutna sällskapet blev jag väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
  12. Jag tyckte också att det var lite svårt först men sedan kom jag också på 3 böcker :D

    SvaraRadera
  13. Den hemliga historien är med i min trio med. Björnstad har jag läst.

    SvaraRadera
  14. Det slutna sällskapet kände jag inte till, men den är lockande! Den hemliga historien gillar jag verkligen!

    SvaraRadera
  15. Jag har läst Björnstad och Den hemliga historien, och tyckt mycket om dem båda två.

    SvaraRadera