onsdag 23 mars 2022

Livet på en kylskåpsdörr av Alice Kuipers

 

Originaltitel: Life on the Refrigerator Door
Sidor: 242 (Pocket)
Ålder: Unga vuxna
"Claire är femton år och uppslukad av alla möjliga tonårsbestyr: killar, skolan, kompisar, identitetssökande. Hennes mamma är ensamstående och har ett pressat tidsschema med heltidsjobb som läkare och tusen andra sysslor. De bor under samma tak men hinner sällan ses, än mindre prata med varandra. Oftast kommunicerar de med korta eller längre meddelanden på kylskåpsdörren.

Men en dag drabbar verkligheten dem med full kraft. Claire och hennes mamma tvingas omvärdera hur de lever och inse att relationen mellan dem är oersättlig."

Livet på en kylskåpsdörr är en berättelse som går väldigt fort att läsa men ändå lyckas lämna ett stort avtryck. Hela boken består av korta lappar som en femtonårig tjej och hennes ensamstående mamma skriver till varandra och sätter på kylskåpsdörren. 

Vi får lära känna dem och deras relation genom vad de skriver. Det märks att mamman jobbar mycket och tonårsdotter, Claire, saknar henne och känner sig ganska ensam. Efter ett tag kommer något allvarligare in i bilden, tonen ändras och deras relation både prövas och utvecklas.  

Det är en berörande berättelse och jag tycker det är fantastiskt hur mycket författaren lyckas få fram i det här formatet. Till slut satt jag med tårar i ögonen.

4 kommentarer:

  1. Tack för påminnelsen om den här boken. :) Har glömt bort att leta fram den.
    Nu har jag läst ut Alea Aquarius: Vattnets lockelse och den var jättebra, fantastisk. Den hade allt det som jag vill att en bok ska innehålla (vänskap, äventyr, magi...) och det blev aldrig segt eller tråkigt. Igår läste jag nästan 100 sidor och jag kan inte minnas senast det hände. Jag kan verkligen rekommendera den och jag skulle gissa att du nog skulle tycka om den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Vattnets lockelse låter väldigt lovande då! :D Så härligt att du fick till en sån sträckläsningsupplevelse :) Jag får ta och kolla upp den bättre nu!

      Radera
  2. Å! Denna skulle jag behöva läsa just nu... Tack för tipset!

    SvaraRadera