måndag 21 mars 2022

Mitt namn är Firekeeper av Angeline Boulley

 

Originaltitel: Firekeeper´s Daughter
Sidor: 453 (Häftad)
"Daunis Fontaine, oregistrerad stammedlem av blandad härkomst, har aldrig riktigt passat in; varken i sin hemstad eller på det närliggande Ojibwa-reservatet. En familjetragedi har fått henne att lägga studiedrömmarna åt sidan, nu tar hon hand om sin sköra mamma. Den enda ljuspunkten i tillvaron är Jamie, det lokala hockeylagets charmerande men något hemlighetsfulle stjärna. 
Men ett chockerande mord blir startskottet på en brottsutredning där Daunis motvilligt går med på att jobba under täckmantel för FBI. Det hon upptäcker tvingar henne till att omvärdera vad det innebär att vara en ojibwa, och vad det innebär att vara en Firekeeper."

Det här blev en fullträff för mig. Jag blev lite orolig först när jag insåg att den på engelska räknas som ungdomsbok, ibland blir det lite för mycket kärleksdrama i de böckerna. Mitt namn är Firekeeper klarar sig undan det. Det finns där, men jag känner inte det blir för tjatigt och jag är glad att vi slipper ett triangeldrama.

Jag tycker det är otroligt intressant att få lära mig mer om Ojibwa-stammen och deras traditioner. Författaren är själv en del av den och det gör att berättelsens detaljer känns otroligt levande. I efterordet berättar hon också hur själva idéen till boken föddes och det var intressant att ta del av.

Jag gillar huvudkaraktären, Daunis. Som läsare känner jag verkligen slitningarna hon har inom sig. Dels mellan sina två familjer men senare också mellan stammen och försöken att hjälpa FBI. Tänk om hon får reda på hemska saker om människor hon känner? Och hur mycket bryr sig egentligen FBI om de som bor på reservatet? Kan hon hjälpa FBI samtidigt som hon skyddar de hon bryr sig om? Den har en hel del mörker i sig och jag blev förvånad över en del svängar som berättelsen tog. 

På svenska klassas den som sagt som vuxenroman men jag tycker verkligen det kan vara bra att veta att den på engelska går under unga vuxna. Det känns som att man kan gå in med fel förväntningar om man inte är medveten om det.

När jag skriver har det gått några dagar sedan jag läste ut den och den har varit väldigt närvarande i mina tankar hela tiden. Jag kommer hålla utkik efter fler böcker från Angeline Boulley för det här var riktigt bra.

4 kommentarer:

  1. Såg någon annan som också läst och tyckt mycket om boken, så nu är jag nyfiken på den. Tack för fin recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att läsa dina tankar om den om du läser! :)

      Radera
  2. Vad skönt att det inte är ett triangeldrama. Sådana böcker brukar jag undvika. Jag funderar lite på boken men är lite orolig att jag lider för mycket med huvudpersonen kring alla slitningar. Sen är det ju udda att den klassas så olika på engelska och svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är väldigt less på triangeldrama i böcker! Visst är det skumt hur den kan klassas så olika? Det vore intressant att veta hur det blir så.

      Radera