torsdag 27 februari 2020

Hettan i december av Alva Sannemark


Originaltitel: Hettan i december
Längd: 8h 28min
Serie: Hettan (del 1)
Uppläsare: Ester Karlsson
"Omvälvande erotiskt triangeldrama om frihet, sex och passion. Den bisexuella Sanna lever livet fullt ut och tänker inte låta sig hindras av kärlek. David är medelklasshipstern som borde veta bättre än att låta sig förföras av någon som hon. Tv-producenten Helena har länge låtit jobb gå före relationer. Under ett par intensiva vintermånader börjar alla tre ifrågasätta sina liv. Sannas heta sexlekar är som en drog, ett beroende som eskalerar och får världar att kantra. Frågan är vart begäret och passionen kommer att leda dem? "Hettan i december" är en beroendeframkallande berättelse om ett ångande ménage a trois."
Här kan man tala om att gå utanför sin comfort zone när det gäller böcker. Jag har nog aldrig tidigare lyssnat på en erotisk relationsroman. Men när författaren skrev och frågade om jag var intresserad tänkte jag, ja vad sjutton, varför inte! Man måste ju prova.

Att det här är mitt första trevande fotsteg i den här genren gör ju att jag har väldigt svårt att avgöra hur den står sig mot andra liknande böcker. Men jag kan i alla fall säga att det fanns mycket jag uppskattade. Dels är det stort fokus på kvinnornas del av det hela. Sanna är sig själv och vägrar verkligen rätta in sig i någon mall över hur andra tycker att hon borde vara. Hon njuter av livet på sitt sätt och det är ganska uppfriskande att som läsare följa med på det äventyret.

En annan sak jag reagerade positivt på var att det inte bara var pang på hopp i säng och att alla är jätteerfarna och galna direkt. Ena karaktären är osäker eftersom det är första gången hon provar på en del saker. Och jag tycker det var jättebra att det fick vara med, att hon fick uttrycka sin osäkerhet och att Sanna sedan kollar av med henne om allt känns lugnt. Mer sånt!

Tycker man inte om sexscener ska man nog leta efter en annan bok för här är det fullt av dem. Jag vill ge en stor ros till uppläsaren som fixar det galant. Själv hade jag nog inte ens kunnat läsa det högt för mig själv utan att någon skulle lyssna till det efteråt, mina kinder hade antagligen aldrig återhämtat sig från tomatfärgen. Men hennes röst passar jättebra, den är lugn och har en alldeles lagom inlevelse utan att spela över.

Så ja, jag är glad att jag tackade ja till den här nya upplevelsen! Det var spännande och jag tror att många som letar den här typen av böcker kommer tycka om den.

2 kommentarer:

  1. Oj, intressant! Jag har själv så svårt för sexscener i böcker, för det är få som verkligen får till dem så de känns verklighetstrogna och inte... vad ska man säga... pinsamma eller bara overkliga. Det känns som att just sex är svårt att få ner i ord och beskriva på ett bra sätt, men en del lyckas!

    Kul ändå att du gillade den första du läste/lyssnade på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig! Oftast blir det bara jättekonstigt. Nu var jag ju beredd på att det skulle vara tätt mellan sexscenerna i den här så jag kunde förbereda mig lite :p. Och vissa beskrivningar fick mig fnissa lite när jag lyssnade, men som sagt det här är inte min genre så det kan vara därför också :p

      Radera