måndag 25 november 2019

Nyårsfesten av Lucy Foley


Originaltitel: The Hunting Party
Sidor: 340 (Inbunden)
Recensionsexemplar: Från Printz Publishing, tusen tack! 
"Alla är inbjudna. Alla är misstänkta. 
Det är slutet av december och det nya året ska snart ringas in. I en lyxig jaktstuga i de skotska högländerna samlas nio vänner som känt varandra sedan universitetstiden. De ska dricka champagne, äta god mat och njuta av varandras sällskap. Det ska bli det bästa nyåret någonsin. Men just som ett snöoväder rasar in över Skottland hittas en i sällskapet mördad. Och samtidigt ryktas det att en seriemördare går lös i vildmarken. Har han slagit till igen? Eller finns den skyldiga inom stugans trygga väggar?"
Det här är en bok jag har delade känslor om. Den var inte vad jag trodde att den skulle vara och det gjorde mig lite besviken. Men när jag kom över den känslan så var den ändå bra för vad den var.

Jag förväntade mig ett mycket större mordmysterium. Där någon skulle dö ganska snabbt och sen skulle paniken och ångesten förstöra resten av gruppen som är fast på den här ödsliga platsen i en snöstorm. Men det är inte riktigt det som händer här. Istället fokuseras en stor del av berättelsen på gruppdynamiken. Hur deras relationer till varandra är i nutid och hur det var när de var yngre.

Stämningen är verkligen spänd och man vet att något inte står rätt till på flera håll men man vet inte exakt vad som är fel. Det gör det till en spännande berättelse och den är lätt att sträckläsa. Kylan som håller landskapet i sitt grepp går nästan att ta på under läsningen, det kanske var för att det var en period med snö och kyla här också när jag läste. 

Jag önskar att jag hade gått in med den utan de förväntningarna som jag hade eftersom det blev fel på grund av dem. När jag hade kommit överens med vad som egentligen hände var det en riktigt spännande och lättläst bok. Perfekt hjärngodis när man behöver något lite mer lättsamt att bara sjunka in i.

6 kommentarer:

  1. Hum... Den här boken verkar intressant, men du... kommentaren ovan verkar vara spam...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kommer med jämna mellanrum just nu men jag raderar så fort jag ser det :)

      Radera
  2. Svar
    1. Hoppas du kommer tycka om den om du läser den :)

      Radera
  3. Den ska jag läsa lite längre fram i december 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli spännande att läsa vad du tycker sen :D

      Radera