torsdag 7 november 2019

Balladen om Solomons Krök av Fredrik Brounéus

Originaltitel: Balladen om Solomons Krök
Sidor: 301
Ålder: Unga vuxna
Recensionsexemplar: Från Bokförlaget Langenskiöld, tusen tack! 
"Gabriellas första tanke var att någon hade spillt en hink rödfärg över sängen. Sedan insåg hon att det var blod. En ofantlig massa blod.
Två människor är mördade. En liten flicka är försvunnen. När en röd luftballong seglar in över takåsarna i den lilla guldgrävarhålan Solomons Krök väcks en mörk historia till liv. Snart finner sig vicesheriff Teemu Winqvist strandad i en brännande öken, medan bibliotekarien Gabriella Wagner tvingas axla rollen som lagens väktare hemma i byn.
En krutdoftande antikrigsberättelse, en mörk feelgood-historia Balladen om Solomons Krök är en poetisk västernskröna för läsare i alla åldrar."
Den här boken hade jag turen att få läsa i manusformat innan den trycktes. Sedan fick jag hem en fysisk version och har då läst om den färdiga utgåvan. Först och främst ska jag säga angående ålderskategorin som är unga vuxna, då tycker jag att man ska tänka den äldre delen av unga vuxna. Jag skulle nog inte sätta den här i händerna på en fjortonåring till exempel, mycket beror så klart på personen men om man ska tänka lite mer generellt.

Med det sagt är det en bok jag verkligen tycker om! Det är ett äventyr i en västernmiljö. Solomons Krök är en liten håla med en oduglig sheriff och en kanske lika oduglig borgmästare. Som tur är finns en mycket vettigare vicesheriff, Teemu. Han är en av huvudkaraktärerna och honom tycker jag verkligen om.

Den har vissa väldigt mörka stunder men på andra ställen finns det också en humor som jag uppskattar. Jag har jättesvårt att beskriva vilken sorts humor det är. Jag tycker den känns ganska lågmäld och det är inte som att författaren försöker få dig att gapskratta men han är ändå rolig på något sätt.

Här finns också några riktigt tuffa kvinnliga karaktärer. När Teemu försvinner tar bibliotekarien Gabriella och två tvillingsystrar över som lagens väktare och de är inte rädda av sig! Tillsammans letar de ledtrådar om vem som mördat två personer och var Gabriellas lillasyster har tagit vägen. De hamnar i en del farliga situationer men är som sagt inte rädda att stå upp för sig själva och ge en dänga åt en del män som behöver det.

Den var helt enkelt ett nöje att läsa! Jag avslutar inlägget med en bit av ett verk som sheriffen i Solomons Krök skrivit. Sådana olika stycken finns när en ny del i boken börjar.
"Nu främling, sista versen, balladen sjunger på,
Uttömd äro sagan, och mitt bläckhorn likaså.
Närhelst du är i trakten, kom gärna på besök,
Och töm ett glas med skalden, uti Solomons krök." 

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det kommer mycket nytt och spännande :)

      Radera
  2. 'äro sagan'? Ryyys! Eller var det bara dina fingrar som råkade slinta på tangenterna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag dubbelkollade nu och versen är skriven så! :) Det är inte språket i hela boken! Bara verserna som delar upp avsnitten.

      Radera
    2. Ingen bra idé att svänga sig med gamla verbformer om man inte vet hur de böjs.

      Radera