onsdag 28 oktober 2015

Ett förbud mot mord av Louise Penny


Originaltitel: A Rule Against Murder
Sidor: 379 (Inbunden)
Serie: Kommissarie Gamache (del 4)
Recensionsexemplar: Från Modernista, tusen tack!
"Det här högsommar och den förmögna familjen Finney har samlats på värdshuset Manoir Bellechasse för att ta farväl av sin bortgångne far. Men i takt med att temperaturen stiger börjar också gamla hemligheter och bittra rivaliteter att komma upp till ytan. Och när värmevågen kokar över till en våldsam nattlig storm, lämnar den ett lik efter sig.
Kriminalinspektör Armand Gamache - som firar sin bröllopsdag på Bellechasse tillsammans med sin hustru - finner sig plötsligt i ett hus fullt av misstänkta. Han tar sig an utredningen. Men vad Gamache inte anar är att detta också kommer att föra honom tillbaka till några av de mörka vrårna i hans egen historia..."
Det här är första boken av Louise Penny som jag läser, trots att jag varit nyfiken på hennes tidigare böcker väldigt länge. Nu har jag ju dessutom hittat Nådastöt så jag kan läsa den lite senare i vinter!
För det här gillade jag och vill läsa mer av.

Den här boken påminner väldigt mycket om en Agatha Christie-deckare, vilket är en stor komplimang! Jag lyssnar på en Christie-bok på kvällarna nu och det var verkligen samma känsla med att läsa den här. Några människor samlade i ett hus, ett mordfall, alla blir misstänkta, också en respektingivande men lugn kriminalinspektör som börjar nysta i det hela och till slut löser allt.

Det är en perfekt deckare för de som inte gillar de mer blodiga böckerna. Det är en mysdeckare helt enkelt, vilket passar bra att läsa så här på hösten när det börjar bli mörkt och man kan krypa ner under en filt med en kopp te och slappna av med en bra bok. Så vet du med dig att du gillar Agatha Christie kan jag verkligen rekommendera att testa den här.

Jag vet som sagt inte inte hur de andra i serien är (än), men den här gick väldigt bra att läsa fristående. Vissa tillbakablickar fick man men det var ingen information som saknades och störde när jag läste.

6 kommentarer:

  1. Louise Pennys böcker har jag varit nyfiken på en längre tid men ännu inte kommit mig för att läsa någon. Kanske dags att ta itu med det!

    SvaraRadera
  2. Jag har taggat dig till att göra I read, I travel I become på min blogg.

    SvaraRadera
  3. Louise Penny har blivit en kär favorit här, jag gillar verkligen hennes mysdeckare och jag gillar verkligen platserna och karaktärerna. Speciellt gillar jag Three Pines som förekommer i de tidigare böckerna, en helt ljuvlig liten by!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot att läsa mer av henne!

      Radera