tisdag 11 april 2023

What Moves the Dead av T. Kingfisher

 

Originaltitel: What Moves the Dead
Sidor: 175 (Häftad)
"When Alex Easton, a retired soldier, receives word that their childhood friend Madeline Usher is dying, they race to the ancestral home of the Ushers in the remote countryside of Ruritania. What they find there is a nightmare of fungal growths and possessed wildlife, surrounding a dark, pulsing lake. Madeline sleepwalks and speaks in strange voices at night, and her brother Roderick is consumed with a mysterious malady of the nerves. Aided by a redoubtable British mycologist and a baffled American doctor, Alex must unravel the secret of the House of Usher before it consumes them all."

What Moves the Dead är andra boken jag läser av T. Kingfisher, men det är absolut inte den sista. Jag älskar hennes skrivsätt! 

Hon lyckas göra det spännande och obehagligt samtidigt som det finns humor. Ena stunden sitter jag och är nästan äcklad över saker som beskrivs och i nästa stund sitter jag och skrattar. Det är fantastiskt att hon kan få känslorna att växa så snabbt.

Det här är en tolkning av Edgar Allan Poes berättelse Huset Ushers undergång. Jag har inte läst originalet men blev lite sugen på det nu. Jag anar dock att den inte kommer ha lika mycket humor i sig. 

2 kommentarer:

  1. Nu måste jag nog flytta upp den enda Kingfisher-boken jag har på läslistan! Blir ännu mer sugen att testa den! :D Och så vill jag läsa Poes berättelse.

    SvaraRadera