måndag 3 april 2023

Monster i terapi av Jenny Jägerfeld & Mats Strandberg

 

Originaltitel: Monster i terapi
Sidor: 289 (Inbunden)
"En psykolog är försvunnen. På hennes mottagning hittas en samling dokument: en arbetsdagbok, brev, researchmaterial och transkriberingar av de terapisessioner som hon genomfört inom ramen för ett bokprojekt. Där får vi följa samtalen med en identitetsstörd läkare, en lesbisk psykopatvampyr, en manisk vetenskapsmans fruktade avkomma och en narcissistisk dandy. De visar sig vara några av den gotiska skräcklitteraturens mest ikoniska monster - Dr Jekyll, Carmilla, Frankensteins monster och Dorian Gray - och de brottas med tidlösa dilemman som vi alla kan känna igen oss i. Hur lär man sig acceptera sina oönskade sidor? Hur bejakar man sin sexualitet i en värld med alltför snäva ramar? Om alla bemöter dig med rädsla, kan du annat än hata dig själv? Och hur åldras man med värdighet i ett samhälle besatt av skönhet?"

Jag gillar verkligen den här idén. Den är så speciell och annorlunda. Boken består av intervjuer som psykologen gjort med sina patienter, ibland finns det dessutom illustrationer. Den är snyggt utformad helt enkelt och väldigt inbjudande. 

Själva berättelsen är också bra. Det är intressant och fascinerande att läsa om hur de här karaktärerna, som jag känner igen från gamla klassiker, skulle bete sig hos en modern, kvinnlig psykolog. Jag tycker författarna har gjort det väldigt trovärdigt. Jag har inte läst alla böcker som karaktärerna kommer ifrån, däremot har jag lite koll på vad originalberättelserna handlar om och det kanske hjälpte till för att hänga med i den här boken.

Psykologen själv brottas med en del i sitt privatliv och hon läser in mycket av sina egna erfarenheter i patienternas problem. Kanske det påverkar henne lite för mycket... 

Det här är en sån bok som jag velat läsa hur länge som helst men bara inte tagit tag i. Jag är glad att den äntligen fick uppmärksamhet och jag gillade läsupplevelsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar