tisdag 25 april 2023

De ofrälsta av Robert Harris

 

Originaltitel: Act of Oblivion
Sidor: 456 (Inbunden)
Recensionsexempar: Från Bookmark förlag, tusen tack! 
"England 1660. Överste Edward Whalley och hans svärson William Goffe har drivits på flykt, efterlysta för avrättningen av kung Karl I tio år tidigare.

I London har Richard Nayler, tjänsteman vid det brittiska kronrådet, fått uppdraget att hitta alla de 59 män som skrev på kungens dödsdom. Några av de inblandade har redan hängts eller skjutits. Ett fåtal sitter fängslade på livstid. Driven av att hitta de resterande förrädarna ger sig Nayler ut på en oförsonlig jakt.

För att undvika kungamaktens hänsynslösa vedergällning dras Whalley och Goffe in i en klaustrofobisk katt-och-råtta-lek tvärs över kontinenter där de inte kan lita på någon."

Vill man ha riktigt välskrivna och detaljrika historiska romaner är Robert Harris ett säkert kort. Jag har läst några av hans tidigare böcker och de är alltid väldigt intressanta.

De ofrälsta är inget undantag. Samtidigt som det är en fascinerande berättelse så är den dessutom baserad på verkliga händelser. Vilket gör att jag lär mig en del om Englands historia. Det är mycket som är nytt för mig, jag har till exempel aldrig tidigare hört talas om Whalley, Goffe och deras flykt. 

Under läsningen kommer jag nära karaktärerna och det är inte alltid helt lätt att veta vems sida jag ska stå på. Det känns som att alla har gjort hemska saker för vad de tror på. Boken är lite av en tegelsten men det gör inget, det blir aldrig tråkigt. 

Jag rekommenderar den starkt om man är sugen på en trovärdig historisk roman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar