torsdag 13 april 2023

Han älskade dem alla av Andreas Ek

 

Originaltitel: Han älskade dem alla
Sidor: 393 (Inbunden)
Serie: Jannica Brandt (del 3)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack! 
"Göran är en medelålders låssmed som drömmer om den stora kärleken. Hans eget familjeliv går på tomgång - tonårssonen spelar mest hockey och gnistan i äktenskapet har falnat. Tillgång till mjukvaran i larm- och övervakningsutrustning samt en extranyckel till de lås han installerar ger honom en genväg in i människors liv, men nyckeln till unga kvinnors hjärtan är svårare att komma åt.

När en person hittas mördad i en gångtunnel kallas Jannica Brandt, utredare på enheten för grova brott, till platsen. Det uppdagas snart att brottet har betydande likheter med tidigare ouppklarade mordfall och misstanken att man jagar en seriemördare växer sig allt starkare.
En intensiv katt- och råttalek - där polisen emellanåt kommer brännande nära gärningsmannen - tar sin början. Men det mördaren inte vet är att ödet riskerar att slå tillbaka, och att hans egen son svävar i livsfara."

Jag har läst och gillat de två tidigare delarna om Jannica Brandt. Han älskade dem alla är den tredje delen och wow, det här är i en helt ny klass! 

Det är obehagligt och spännande från första sidan. Jag hade blivit otroligt paranoid om jag hade bott i en villa samtidigt som jag läste den här boken. Lite samma känsla som Keplers Stalker gav mig! Jag vill bara läsa, läsa, läsa och nerverna är på helspänn. 

Att vi dessutom får följa förövarens tankar och perspektiv gör allt värre. Det är läskigt att följa hans resonemang och handlingar. Och slutet sen, hade del fyra funnits ute hade jag slängt mig över den direkt!

4 kommentarer:

  1. Lovande titel och spännande handling. Låter bra!

    SvaraRadera
  2. Intressant att man får följa mördarens tankar! Har inte läst nåt i den här serien men den här blir jag sugen på! Tror du man kan läsa den fristående eller bör man läsa de två tidigare böckerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog rekommendera att man läser dem i ordning för en del från tidigare böcker kommer upp lite i den här :)

      Radera