torsdag 17 september 2020

MachoPoni - A Prance With Death av Lotus Rose


Originaltitel: MachoPoni - A Prance With Death
Sidor: 114 (Häftad)
Serie: Poniworld Chronicles (del 1)
"The first volume of the dementedly funny 80's nostalgia series, The Poniworld Chronicles, introduces us to MachoPoni. He's a purple pony who tries to act tough, but has a heart of gold. 
And his heart has a soft spot for a female pony named Dust. He's loved her ever since they were children, though many would call him a fool for doing so. Because most ponies would call Dust cruel and manipulative. But the part of her that MachoPoni fell in love with, is a part deep inside that she doesn't show to others.So when Dust is kidnapped and taken to the land of undead ponies, MachoPoni has no choice but to rescue her."

Det här är en väldigt skum liten bok! Jag växte upp med My Little Pony. Jag hade leksaker, videofilmer (VHS ni vet!) och säkert en del annat också. Men då var det ju de färgglada, snälla små hästarna jag lekte med. 

I den här boken är det inte lika barnvänligt. Ponny-världen är uppdelad i två delar. En där det fortfarande är färgglatt och en annan där zombieponnyer bor och allt är grått. Går de levande över dit blir de sjuka och stannar de för länge dör dem. Om en zombieponny går över till den vanliga världen så förintas de på en gång och det kan bli ganska blodigt. De ponnyer som bor på den färgglada sidan är inte heller speciellt snälla och gulliga alla gånger. 

Så det var verkligen en annorlunda ponnyvärld jag fick ta del av! Men på sitt mörka, twistade sätt var det här väldigt underhållande och charmig läsning ändå. Jag läste ut den på en kväll och skrattade högt fler gånger.

6 kommentarer:

  1. Du hade mig vid "zombieponnyer"! :P Den här måste jag plocka upp någon gång, blev verkligen nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha visst är det svårt att motstå det! ;P

      Radera
  2. Du kommer nog att älska Darkness Klassiker som kommer ut nästa fredag :)

    SvaraRadera
  3. Jag växte också upp med my little ponny vet dock att jag inte läste om dem men brukade titta på dem på tv. Skulle vilja läsa boken. De verkar så söta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här är inte så snälla och söta ponnyer :D

      Radera