onsdag 25 december 2019

Malmö 2048


Originaltitel: Malmö 2048
Sidor: 349 (Häftad)
Recensionsexemplar: Från Svensk Sci Fi, tusen tack!
"Vem vågar skilja på dikt och verklighet i ett universum så stort och mystiskt som vårt?
Så inleds antologin, och så fortsätter den, med femton stycken fantasieggande och säregna noveller om Malmös framtid. Här blandas debutanter med etablerade författare. Malmö ska brinna, sprängas, dränkas, men gång på gång återuppstå i nya skepnader. Läsaren kommer få ta del av svek och försoning, kärlek och hat. Stifta bekantskap med besatta forskare, frivilliga och ofrivilliga tidsresenärer, klimatflyktingar och kentaurer. Knarkare och trygghetsministrar. Levande döda. Förövare och offer. Alla ska de berätta sina historier om sina liv i Malmö 2048."
När jag fick frågan om jag ville läsa den här boken var det tidsresenärer och kentaurer som fick mig på fall. Det var ganska svårt att tacka nej till något som skulle innehålla det!

Sedan ska jag säga att jag aldrig har varit i Malmö, så jag har ingen koll på miljön och platser, men det var inget hinder för att njuta av boken. Den var verkligen läsvärd! Det kan vara lite svårt med noveller då de kan variera så väldigt mycket i hur de passar en, men här var det bara 2-3 stycken som jag inte klickade med. Resten var riktigt bra!

Det är alltså en samling dystopiska noveller som utspelar sig i Malmö, i någon har klimatet gått åt helvete och vattnet höjts, i en finns det tidsresor, i en styr regeringen vem som ska få skaffa barn osv. Det finns verkligen något för alla. Jag tänkte att jag skulle nämna några av mina favoriter.

Louise av Hanna Axelsson är nog den finaste novellen i hela samlingen. I den är det möjligt att resa i tiden, men man kan inte påverka något. Huvudpersonen träffar en kvinna som inte verkar vara en vanlig resenär och försöker ta reda på mer. Det var en jättefin berättelse som lämnade en varm känsla i hjärtat när den var slut.

Hot Shot av Pontus Joakim Olofsson är en väldigt obehaglig berättelse trots att båda karaktärerna bara sitter och pratar hela tiden. Men i deras samtal ryms mycket och slutet var riktigt bra.

Under Malmö av Sofia Albertsson är riktigt spännande. En kvinna får något till sitt kontor som kanske kan avslöja vad som hände som gjorde att Malmö började brinna.

Det var några av mina favoriter men jag gillade nästan alla berättelser. Jag kan tänka mig att om man dessutom känner till Malmö så ger det ännu mer att läsa den här!

6 kommentarer:

  1. Verkar vara en riktigt intressant bok!

    PS. Om du går in på min blogg hittar du min sammanställning av vad jag läst inom ramen för Kaosutmaningen.

    SvaraRadera
  2. Den här låter spännande! Har sett den på flera håll och nu vill jag definitivt läsa den! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle nog hitta mycket att tycka om i den! :)

      Radera