tisdag 17 juli 2018

Klockan K av Agatha Christie


Originaltitel: Towards Zero
Sidor: 255 (Inbunden)
"Den gamle advokaten mr Treves sa: "Jag tycker om en bra detektivhistoria. Men de flesta börjar i galen ända. De börjar med mordet. Men mordet är slutet. Historien börjar långt innan dess - ibland flera år förut - med alla de händelser som slutligen gör att vissa personer befinner sig på ett visst ställe, vid ett visst klockslag en viss dag - Klockan K.
Så är det här. Mordet i den här boken är planlagt in i minsta detalj, tiden, platsen, metoden, offret. Den som planerade det hade en enda, allt uppslukande önskan - att förgöra en annan människa."
Andra halvårets första klassiker är utläst! Och det här gick smärtfritt. Det är ju ingen överraskning, vad kan gå fel med Christie? Inte mycket alls.

Efter ett tag när jag hade läst insåg jag dock att jag nog faktiskt sett en filmatisering av den här boken, minst två gånger. Men jag kom ändå inte ihåg hur det slutade så det gjorde inget! Som vanligt med Christies böcker är det spännande och klurigt ända fram tills det stora avslöjandet i slutet. Hon drar in trådar som jag först inte alls förstår vikten av, men sen löser hon det så snyggt och smidigt. Vilken värld hon måste ha haft i sina tankar! Som kan hitta på de här brotten, alla detaljer, hur man lägger ut villospår och vad som till slut kan förklara allt. Det är helt otroligt.

Nu är jag sugen på att se om filmatiseringen igen om jag kan hitta den! 

16 kommentarer:

  1. Åh, jag brukade alltid läsa Christie på somrarna! Tills de tog slut. Blir nostalgisk nu. Kanske dags att börja om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en jättebra idé! :D

      Radera
  2. Jag har också läst den här precis! Det var kul att hänga på den här månaden och läsa vad du tyckte! :D Och det är som du säger, det funkar alltid med Agatha Christie. :D Jag fick också för mig att jag sett filmatiseringen av den här. Men jag vet inte om dem satte in Poirot i berättelsen då. Men jag kan ha helt fel! Håller med, vilken värld hon bygger upp! Ledtrådar och karaktärer, det är fantastiskt. Ha det fint så länge! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa! Jag har också en svag känsla av att Poirot hörde ihop med filmatiseringen men trodde att jag inbillade mig :D

      Radera
    2. Vi har säkert rätt! hihi.. :)

      Radera
  3. Jag ska också läsa en Christie i utmaningen. Idag skriver jag faktiskt om min första bok i utmaningen.

    SvaraRadera
  4. Denna ännu oläst i min Christie-samling, men rekommenderar "Tio små negerpojkar/Och så var de bara en", den var bra :) Ska prioritera Christes böcker lite oftare framöver, kanske Klockan K kunde bli nästa på tur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så var de bara en har jag läst/lyssnat på! Den tycker jag mycket om :)

      Radera
  5. Åh hennes böcker är så bra! Och filmatiseringarna också!

    SvaraRadera
  6. Jag har läst alldeles för få Christie. Borde göra något åt det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa! Hennes böcker är verkligen jättebra :)

      Radera