onsdag 30 augusti 2023

The Invisible Life of Addie LaRue av V. E. Schwab

 

Originaltitel: The Invisible Life of Addie LaRue
Sidor: 545 (Häftad)
"Addie La Rue has learnt the hard way that deals with the devil are tricky things. Immortal but eternally invisible and forgotten by people, Addie exists only as a muse for artists throughout history. The only person who remembers her is the devil, who visits every year on the anniversary of their deal. Until one day, in a bookshop in New York, she meets a boy who remembers her."

Det tog mig ovanligt lång tid att läsa ut den här boken. Det är däremot inte bokens fel, jag tyckte verkligen om den! Jag har bara inte känt att jag haft bra tillfällen att plocka upp den. Den har förtjänat långa lässtunder och jag har mest haft tid och energi för korta.

Jag tycker den är riktigt fint skriven. Det finns flera ställen i berättelsen där jag stannar upp och läser om stycken bara för att jag fastnar så mycket för språket. Jag dras in i Addies liv, känner hennes ensamhet samtidigt som hon är stark och vägrar att ge upp. Hon är med om så mycket och det är fascinerande att följa med på hennes resa. 

På slutet satt jag med tårarna rinnande, något jag faktiskt inte hade väntat mig. Det är en vacker historia som är fylld av känslor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar