måndag 7 augusti 2023

Emily Wilde's Encyclopaedia of Faeries av Heather Fawcett

 

Originaltitel: Emily Wilde's Encyclopaedia of Faeries
Sidor: 315 (Inbunden)
Serie: Emily Wilde (del 1)

"Emily Wilde is good at many things: she is the foremost expert on the study of faeries; she is a genius scholar and a meticulous researcher who is writing the world's first encylopaedia of faerie lore. But Emily Wilde is not good at people So when she arrives in the hardscrabble village of Hrafnsvik, Emily has no intention of befriending the gruff townsfolk. 

Nor does she care to spend time with another new arrival: her dashing and insufferably handsome academic rival Wendell Bambleby But as Emily gets closer to uncovering the secrets of the Hidden Ones - the most elusive of all faeries - she also finds herself on the trail of another mystery: who is Wendell Bambleby, and what does he really want? To find the answer, she'll have to unlock the greatest mystery of all - her own heart."

Jag vet inte om jag har läst någon bok som handlar om älvor tidigare. Är älvor rätt svenskt ord för faeries? Jag hoppas det. Hur som helst, det finns väldigt många olika sorters älvor i bokens värld och Emily Wild har spenderat flera år med att studera dem och skriva om dem. Nu ska hon försöka ta reda på mer om några av de mest sällsynta och till sin hjälp har hon Wendell, något hon inte är helt nöjd med.

Jag gillade verkligen den här boken! Den är inte direkt actionfylld men ändå intressant hela tiden. Emily är en speciell karaktär och verkligen fokuserad på sitt uppdrag, ibland kanske lite för fokuserad och för blind för allt annat. Samtidigt är det kul att se hennes utveckling under berättelsens gång. 

Naturen känns väldigt bra beskriven och jag har ganska klara bilder i huvudet av hur allt ser ut, stugan hon bor i, samhället som finns där och skogen hon vandrar runt i för att göra sina efterforskningar. Kylan som sveper in när vintern kommer går nästan att ta på under läsningen.

Det är första delen i en serie och jag är väldigt sugen på att läsa fortsättningen när den släpps!

2 kommentarer:

  1. Karin Börjesson7 augusti 2023 kl. 12:09

    Har läst/hört väldigt olika åsikter om den här boken. Får se om jag köper den, har inte bestämt mig än men ditt inlägg gör att det väger över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också hört väldigt blandat om den men är glad att jag gav den chansen :D

      Radera