onsdag 2 augusti 2023

Dit floden för dig av Shelley Read

 

Originaltitel: Go As a River
Sidor: 281 (Inbunden)
"1940-tal, Colorado. Den tonåriga Victoria Nash lever och arbetar på en persikofarm som ensam kvinna i en familj fylld av destruktiva män. Av en slump möter hon främlingen Wilson Moon på gatan och de faller handlöst för varandra. Relationen är lika passionerad som förbjuden. När Victoria blir gravid tvingas hon fly upp i bergen och bosätta sig i ett litet skjul. Hon är förkrossad av sorg, men den starka samhörigheten med vildmarken ger henne kraft att försöka återta det hon förlorat. Samtidigt stiger floden i dalen och hotar att utplåna hennes hem och allt hon känner till."

Nej vet ni, jag och den här boken var inte rätt för varandra. Jag tror jag förväntade mig något helt annat än vad jag fick när jag faktiskt läste den. Den jämförs med Där kräftorna sjunger, och det är en bok jag gillade men den här träffade inte rätt.

Dels, som jag redan sagt, så var berättelsen något annat än vad jag trodde att jag skulle få baserat på baksidestexten. Dels kändes det som att det fanns så mycket kvar av berättelsen när den tog slut. Jag blev snopen över att det inte fanns fler sidor helt plötsligt när det var så mycket kvar jag ville veta. 

Jag vet att väldigt många tycker om den, men för mig klickade det inte. 

2 kommentarer: