måndag 28 augusti 2023

Brandmannen av Ulf Kvensler

 

Originaltitel: Brandmannen
Längd: 10 h 51 min
Uppläsare: Alexander Salzberger
"Isak jobbar i hemtjänsten på en liten småländsk ort. En dag blir han kontaktad av sin pappa, en internationellt känd konstnär som lämnade Isak i barndomen. Nu är han döende och vill försonas. Han vill också testamentera sin förmögenhet till Isak - men det finns vissa förbehåll. Isak och hans flickvän Madde åker för att hälsa på pappan och blir indragna i ett psykologiskt spel där gränsen mellan verklighet och mardröm suddas ut - ett spel på liv och död."

Jag tyckte väldigt mycket om författarens debutbok, Sarek, så när jag såg att han skulle släppa en ny blev jag väldigt glad! När den dök upp på Bokus Play som ljudbok hoppade den snabbt högst upp på listan över böcker att lyssna på. 

Brandmannen lever upp till förväntningarna. Det är en väldigt obehaglig bok som vissa stunder känns som en feberdröm där jag inte vet vad som är på riktigt och inte. Uppläsarens röst passar perfekt och bidrar verkligen till berättelsens känsla. Det är inte en spänning uppbyggd på action, utan mer en smygande känsla av att allt inte står rätt till och att något hemskt kommer att hända. 

Fortsätter det så här kan Kvensler bli en ny favoritförfattare så nu är det bara att inleda väntan på nästa bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar