onsdag 27 maj 2020

The Woman Who Went Overboard av Florence Wetzel


Originaltitel: The Woman Who Went Overboard
Sidor: 384 (Häftad)
Recensionsexemplar: Från författaren, tusen tack! 
"Agnes Andersson is an awkward middle-aged woman who desperately wants a husband. And what better place to find one than on a cruise along the coast of Norway? During the voyage Agnes meets her ideal man, a handsome Norwegian widower named Einar. The only problem is that Einar prefers Pamela - Agnes new best friend.
When Pamelas body washes ashore almost a year later, her daughter visits Agnes to ask question about the cruise. Their conversation becomes a cat-and-mouse game where Agnes bends the facts to avoid revealing the truth about Pamela´s disappearance and death."
För lite mer än ett år sedan läste jag Wetzels bok The Grand Man. Det var en väldigt lättläst och spännande thriller som jag uppskattade så när hon frågade om jag ville läsa hennes nya bok sa jag självklart ja!

Den här gången befinner vi oss på ett kryssningsfartyg utanför Norges kust och huvudpersonen är Agnes. Hon kommer från USA men bor i Sverige och hennes största mål med den här resan är att hitta en ny make. Hon tycker verkligen inte om att vara ensam. Och redan första dagen får hon syn på Einar som är lång och stilig, precis hennes typ. Men han verkar mer intresserad av Pamela, en annan kvinna på kryssningen som Agnes blivit vän med.

Alltså Agnes. Jag vet inte vad jag ska tycka om henne. Dels är hon faktiskt creepy, hon blir rent ut sagt besatt av tanken på att hon och Einar hör ihop. Det är riktigt obehagligt många gånger. Sen kommer det vissa stunder då jag nästan tycker synd om henne, eftersom hon blir så blind och missar chanser till riktig lycka bara för att hon fastnat vid den här idén om att de passar perfekt ihop.

Författaren har verkligen lyckats skriva liv i sina karaktärer. De har alla olika och tydliga personligheter och det känns lätt att tänka sig vilka jag själv hade trivts bäst med. Jag är ledsen Agnes men dig hade jag nog inte varit bekväm i närheten av...

Det skulle lätt ha kunnat bli enformigt att följa en kvinnas besatthet på ett fartyg under så många sidor men jag har inte en enda tråkig stund under läsningen. Den är skriven på ett så bra sätt och det är både fascinerande och lite läskigt att lära känna Agnes och se hur långt hon är beredd att gå för att få sitt drömliv.

Precis som The Grand Man så är det här en bok som går fort att läsa. Det finns ett riktigt bra driv och de korta kapitlen gör så att man har svårt att lägga ner den. Ni vet, bara ett kapitel till. Jag har verkligen njutit av läsningen och håller tummarna för att det kommer fler böcker från Florence Wetzel snart.

4 kommentarer:

  1. Gillade den mycket! Som du skriver skulle jag inte heller känna mig bekväm i Agnes sällskap...
    https://tofflandel2.wordpress.com/2020/05/04/recension-the-woman-who-went-overboard-a-scandinavian-thriller/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej hon får gärna hålla sig på avstånd! :)

      Radera
  2. Den här har jag väldigt nyligen läst ut och jag tyckte jättemycket om den! Ska skriva en recension snart. Agnes var en person som jag nästan kunde se som farlig ibland.. Hu.. nä den kryssningen hade jag nog skippat! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte en resa man vill vara på i det sällskapet :P

      Radera