måndag 25 maj 2020

Den osynlige vännen av Stephen Chbosky



















Originaltitel: Imaginary Friend
Sidor: 414 (del 1) & 355 (del 2)
"Sjuåriga Christopher Reese försvinner spårlöst i sex dagar. När han kommer hem igen är han helt oskadd. Men han minns inte var han har varit. Och han har förändrats.
Christopher upptäcker att han vet saker som han inte borde veta. Han har en röst i sitt huvud. En röst som säger åt honom att bygga en trädkoja i skogen innan juldagen. Om han inte gör det kommer något fruktansvärt att hända hans mamma Kate, och alla andra han känner.
Snart befinner sig mor och son i en kamp för sina liv. Deras lilla stad, Mill Grove i Pennsylvania, blir slagfältet i ett krig mellan gott och ont."
Det här var en perfekt bok för mig! Skräck med Stephen King-vibbar, ja tack! Köper man boken på engelska är det en bok men på svenska har den delats upp i två delar.

Jag tyckte verkligen om den. Till en början är det lite krypande obehagligt, moln som beter sig underligt, en liten pojke (Christopher) som försvinner och kommer tillbaka med minnesförlust och pratar om en snäll man som ingen annan har sett. Sedan blir det bara värre, på ett bra sätt för skräckläsaren alltså!

Det är spännande, läskigt och riktigt bra. Christopher och hans mamma Kate är karaktärer jag verkligen hejar på. Jag sitter nästan och håller andan många gånger när det ser mörkt ut för dem. Det är en hel del karaktärer man får lära känna och följa under berättelsens gång, vilket också påminner om Stephen Kings sätt att skriva. Författaren tackar dessutom honom i efterordet så det är tydligt att han har varit en inspirationskälla.

Det finns en del gånger då jag blir riktigt imponerad över hur författaren lurat mig. Saker jag inte ens tänkt mig skulle kunna vara på något annat sätt visar sig ha helt andra betydelser. Det har varit väldigt skickligt gjort.

För mig blev det verkligen en fullträff och jag hoppas att Chbosky inte överger skräckgenren.

12 kommentarer:

  1. Den här är jag så nyfiken på! :)

    SvaraRadera
  2. Se där ja. Den låter ju som att den är precis som jag tänkte mig. Får nog ta och fundera på detta...

    SvaraRadera
  3. Det låter lovande! Jag har varit nyfiken på den här sedan jag fick höra talas om den. Ska definitivt läsas! :D

    SvaraRadera
  4. Det här lät onekligen spännande. Jag gillar böcker som är lite obehagliga och överraskande, det blir sällan tråkigt då.

    SvaraRadera
  5. Detta låter verkligen som en bok för mig, jag är ett riktigt stephen King fan älskar både hans böcker och filmer. Jag älskar skräck så denna ska jag läsa.
    Läste du den på svenska eller engelska?
    Amandizan från instagram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den på svenska! :) Hoppas du kommer tycka om den!

      Radera