tisdag 1 juli 2014

Tänk på ett tal av John Verdon


Originaltitel: Think of a number
Sidor: 419
"En dag får Mark Mellery ett brev som avslutas med en olycksbådande uppmaning: "Strax ska du få se hur väl jag känner dina hemligheter, tänk på ett tal vilket som helst upp till tusen och öppna det lilla kuvertet." Han väljer spontant 658, tittar i det förseglade kuvertet och finner exakt samma tal där. 
Mark ber Dave Gurney, en pensionerad framgångsrik kriminalare, om hjälp. Gurney är till en början mest road, men snart finner han sig indragen i jakten på en intelligent psykopat och seriemördare."
Den här boken har legat och väntat på mig ett bra tag. Och en vän har lite då och då påpekat att jag borde läsa den. Så när Expeditionen var slut och jag behövde något att läsa vid lunchen en dag så fick det bli den här.

Det är en spännande historia. Det enda jag kan vara lite negativ om är att jag har lite svårt för Dave Gurney och hans fru än så länge. Jag förstår varför de är spända mot varandra men jag tycker att det är en aningens mycket överreaktioner ganska ofta. Nå det är i alla fall bara en liten detalj och inget som störde mitt större intryck av boken.

Gåtan med breven är riktigt intressant! Igen sådant jag verkligen finner fascinerande. Hur kan avsändaren veta vilket nummer han tänkte på? Hur kan han veta så mycket om hans förflutna? Det är en klurig gåta som jag inte kunde lösa förrän de började nysta upp den även i boken, då förstod jag också hur det hängde ihop. Och det är slugt gjort! Mer kan jag inte säga utan att avslöja för mycket.

Det dyker upp flera mordoffer under historiens gång och man får se att det är en smart gärningsman som polisen måste försöka få fast. Han lämnar egenvalda ledtrådar och hån till dem.
Och när slutet kommer är jag överraskad, det var absolut inte som jag trodde. Vilket alltid är ett plus! Det här har lämnat mig nyfiken på Verdons andra bok om Gurney.

6 kommentarer:

  1. Jag gillade också den här, nummergåtan var en lite ny och ovanlig twist :)

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag lite taggad att läsa denna, den har stått här ett bra tag och krävt uppmärksamhet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du blev taggad på den! :) Hoppas du gillar den :)

      Radera
  3. Denna hade jag lite svårt för dels för att jag inte riktigt gillade karaktärerna och miljön i boken. Ska bli kul att se vad du tycker om fortsättningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte bestämt mig för karaktärerna ännu, hade ju lite problem med Gurney och hans fru. Jag hoppas det blir bättre i andra! :)

      Radera